1. Jakie są trzy najważniejsze obecnie zadania (wydatki) dla władz Olsztyna?
** Stawiamy na bezpieczeństwo, m.in. poprzez remonty chodników, oświetlenie dróg i przejść dla pieszych.
** Wyregulowanie sygnalizacji świetlnej w celu usprawnienia komunikacji w mieście.
** W związku z reformą edukacji niezbędne są inwestycje w placówki oświatowe, dostosowanie ich do większej liczby uczniów w szkołach średnich i doposażenie już istniejących szkół.
2. Największy sukces i największy błąd obecnego prezydenta?
** Za sukces można uznać sprytne posunięcia PR-owe, budujące pozory prezydentury otwartej na dialog, jak funkcjonowanie Panelu Obywatelskiego oraz organizowanie konsultacji społecznych, a następnie nierespektowanie wyrażonej w nich woli mieszkańców.
** Największym błędem jest skupienie się prezydenta wyłącznie na technicznej modernizacji miasta. Ważniejsze są dla niego budynki i drogi niż mieszkańcy. Nie rozumie jak ważne jest rozwijanie potencjału społecznego olsztynian oraz inwestowanie w kulturę.
3. Czy w Olszynie jest miejsce na kolejną galerię handlową?
W Olsztynie jest już ponad 100 tys. m kw. powierzchni centrów handlowych. To wystarczająca przestrzeń. Ważniejsze jest teraz wsparcie lokalnych przedsiębiorców, które da długofalowe pozytywne skutki. Dlatego w programie stawiamy na modernizację trzech istniejących targowisk miejskich i stworzenie nowej przestrzeni dla lokalnego handlu, m.in. przy ul. Kolejowej.
4. Czy miasto powinno sfinansować budowę nowego stadionu?
Proponujemy budowę nie samego stadionu, ale wielofunkcyjnego obiektu rekreacyjno-sportowego, który da możliwość rozwoju wielu dyscyplin oraz organizacji dużych wydarzeń, w tym koncertów. Powinien on powstać jako efekt porozumienia publiczno-prywatnego. Wspólna inwestycja wzmocniłaby współpracę miasta z biznesem. Swój udział powinni mieć także olsztynianie, a wpłaty mogłyby być potwierdzane wmurowanymi tabliczkami.
5. Jak zachęcić studentów, żeby wrócili lub zostali w Olsztynie?
Biorąc pod uwagę lokalne uwarunkowania, potrzeby rynku pracy i czynniki demograficzne, stawiamy na rozwój branż kreatywnych, w tym dziedziny programowania, kultury, technologii informacyjnych, oraz srebrną gospodarkę, czyli gospodarkę senioralną. Postulujemy szereg działań wspierających: stworzenie platform start-upowych, preferencyjne warunki najmu, organizacja branżowych imprez, mieszkania dla młodych przedsiębiorców, stypendia dla utalentowanych studentów i doktorantów.
6. Na czym powinna polegać współpraca miasta z UWM i czy obecnie wygląda ona dobrze?
Obecny stan jest niesatysfakcjonujący dla obu stron. Trzeba wykorzystać potencjał naukowy uniwersytetu i stworzyć warunki dla wspólnych inwestycji oraz projektów badawczych. Zainicjujemy porozumienie uczelni i przedsiębiorców zakładające współpracę na rzecz edukacji, badań, popularyzacji nauki i kształcenia przyszłych pracowników. Proponujemy wsparcie młodych talentów (studentów, doktorantów, młodych pracowników naukowych) w postaci stypendiów.
7. Jak powinna wyglądać oferta kulturalna Olsztyna?
Kultura to inwestycja w społeczeństwo obywatelskie. Konieczne jest budowanie spójnej i atrakcyjnej oferty, na którą złożą się duże wydarzenia oraz działania z zakresu edukacji i animacji kulturalnej. Niezbędna jest inwestycja w kadry, dlatego postulujemy podwyżki pensji dla osób pracujących w instytucjach kultury. Proponujemy system minigrantów na osiedlowe inicjatywy oraz wspieranie mikroprzedsiębiorców organizujących wydarzenia kulturalne. Olsztynowi przyda się też jeszcze jeden duży festiwal.
8. Czy Olsztyn potrzebuje nowej instytucji kultury?
Ofertę kulturalną Olsztyna wzbogaci stworzenie olsztyńskiej agencji festiwalowej, która zajmie się organizacją i koordynacją dużych wydarzeń kulturalnych. Jej zadaniem będzie angażowanie i łączenie różnych partnerów, w tym lokalnych wykonawców i podwykonawców. Zależy mi także na uatrakcyjnieniu oferty starówki, dlatego powołam animatora - niezależne, decyzyjne stanowisko - do kreowania i koordynowania wydarzeń odbywających się na Starym Mieście, we współpracy z działającymi tam przedsiębiorcami.
9. Co pani sądzi o wprowadzeniu komunikacji tramwajowej w Olsztynie?
Komunikacja tramwajowa w Olsztynie jest już faktem. Należy zatem się teraz zastanowić, jak najlepiej ją wykorzystać. Przy dotychczasowych pracach pominięto zupełnie działania informacyjne i promocyjne, co widać w opiniach mieszkańców na temat tej inwestycji. Trzeba to zmienić. Wprowadzimy model ruchu, zbadamy zasadność wszystkich rozwiązań. Zadbamy, by kolejne projekty były przygotowane z poszanowaniem opinii mieszkańców, dokumentów strategicznych i nowoczesnych standardów projektowania.
10. Kto jest w mieście faworyzowany: piesi czy kierowcy?
To nie plebiscyt. Obecny stan jest wynikiem wielu lat zaniedbań i wprowadzania rozwiązań opartych na osobistych preferencjach osób decydujących, a nie fachowej i rzetelnej wiedzy dostosowanej do lokalnych warunków. Śródmieście pełni określone funkcje, opisane w Zintegrowanym Programie Rozwoju. Uważamy, że ruch międzydzielnicowy powinien odbywać się po tzw. ringu wokół Śródmieścia, zaś w samym Śródmieściu powinny panować jak najlepsze warunki dla komunikacji publicznej, pieszych i rowerów.
11. Ile pieniędzy przeznaczyć na budżet obywatelski?
Cały budżet miasta jest budżetem obywatelskim. Po to wybieramy radnych i prezydenta, aby realizowali postulaty mieszkańców. Nie należy jednak zwiększać budżetu OBO bez poprawienia zasad. Plebiscytowa forma głosowania, która premiuje najsprawniejszych w zbieraniu głosów, nie powinna być kontynuowana.
12. Które rejony Olsztyna wymagają pilnej rewitalizacji?
Każde osiedle ma swoje potrzeby. Stworzymy szczegółowy plan rewitalizacji, uwzględniający różne źródła dofinansowań: samorządowe, biznesowe, ministerialne, unijne. Miasto stanowi całość, w której poszczególne rejony na siebie wpływają. Za priorytetowe uznajemy inwestycje ważne z punktu widzenia całego miasta jak targowisko przy ul. Grunwaldzkiej czy kamienice na starówce, oraz remonty tych elementów otoczenia, które wpisują się w codzienność mieszkańców - chodników, przejść dla pieszych, podwórek.
13. Co lepsze: remont czy budowa nowego dworca głównego?
Dworzec główny nie jest własnością miasta, tylko PKP. Miasto może jednak wpłynąć na wygląd i funkcjonowanie dworca przez zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Z ekonomicznego punktu widzenia bardziej opłacalna będzie modernizacja obecnego obiektu, czyli przystosowanie go do współczesnych standardów, z dbałością o estetykę. Byłby to przejaw dbałości o dziedzictwo materialne.
14. Jak zrealizować pomysł poszerzenia granic miasta?
Zmianę granic miasta należy rozważać, uwzględniając szanse i zagrożenia dla mieszkańców Olsztyna i okolicznych gmin, z którymi powinniśmy tworzyć silną, lokalną, aglomeracyjną wspólnotę. Poszerzanie granic powinno opierać się na rzetelnym podsumowaniu obecnej polityki przestrzennej i określeniu wieloletnich planów rozwoju miasta. Uzyskanie nowych terenów wiąże się z dodatkowymi obciążeniami finansowymi, organizacyjnymi, społecznymi. Ewentualne korzyści niekoniecznie to zrównoważą.
15. Nie czuje się pani kandydatką "skazaną na pożarcie"?
Nie. Dla mnie i Komitetu "Wspólny Olsztyn" wybory nie są celem, ale narzędziem do realizacji programu. Spotykamy się z pozytywnymi reakcjami, widzimy, że mieszkańcy chcą ludzi kompetentnych, pracowitych, z wizją rozwoju miasta. To my robimy wszystko, aby miasto i mieszkańcy uniknęli pożarcia przez kandydatów z politycznego nadania, czy przez osoby o bardzo ograniczonym widzeniu miasta. Jesteśmy nową siłą społeczną, rozwijamy się, ale spokojnie, nie zamierzamy nikogo pożerać, tylko jednoczyć wokół spraw istotnych.
Tak czy nie?
** Gdzie jest miejsce na lekcje religii?
Zdecydowanie poza szkołą, w kościele i salach katechetycznych.
** Czy miasto powinno dofinansowywać programy in vitro?
Tak, jeśli taka będzie wola mieszkańców. Skupmy się najpierw na dofinansowaniu żłobków, przedszkoli, wsparciu rodzin i samotnych rodziców. Gdy zapewnimy im możliwości godnego i efektywnego wsparcia, wtedy przejdźmy do wsparcia rodzin starających się o dziecko.
** Czy miasto powinno zwiększyć wydatki na funkcjonowanie klubu piłkarskiego Stomil?
W obecnej sytuacji, przy braku pełnej strategii wspierania sportu i rekreacji w mieście, zwiększenie wydatków na jeden klub byłoby nieefektywne.
** Czy organizatorzy marszu równości w Olsztynie otrzymaliby patronat honorowy od pani jako prezydenta miasta?
Tak. "Niehonorowym" byłoby zaprzeczanie wartościom, które mocno akcentujemy w ramach naszego ruchu miejskiego: szacunku do wszystkich mieszkańców, uczciwości wobec własnych wyborców, budowania wspólnoty opartej na poszanowaniu różnorodności.
** Czy udzieliłaby pani patronatu honorowego organizatorom Orszaku Trzech Króli?
Tak. Wyjaśnienie jak wyżej.
** Czy rozwijać komunikację tramwajową?
Tak.
** Czy ograniczać wjazd samochodów prywatnych do centrum?
Trzeba zaproponować alternatywne rozwiązania.
** Czy utrzymać priorytet transportu publicznego nad ruchem samochodowym?
Tak, trzeba jednak pamiętać, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego są tak samo istotni.
** Czy miasto powinno się wycofać z projektu budowy nowej ciepłowni przy ul. Lubelskiej?
Należy uwzględnić analizy ekspertów i dopiero wtedy podjąć ostateczną decyzję.
** Czy zlikwidować straż miejską?
Nie.
** Czy jest pani za całorocznym zakazem parkowania na Rynku Starego Miasta?
Tak, ale trzeba działać mądrze i kompleksowo. Miasto musi z jednej strony współpracować z kierowcami, by przekonać ich do tego pomysłu, a z drugiej - zaproponować atrakcyjny plan zagospodarowania "uwolnionej" w ten sposób przestrzeni.
** Czy wprowadzić strefę czystego transportu w centrum Olsztyna?
Ta kwestia jest bardziej złożona. Ustawa o strefie czystego transportu jest niedopracowana, zawiera błędy i w obecnej wersji nie można jej wdrożyć w całości.
** Nowy stadion czy nowa Urania, co najpierw?
Najlepszym rozwiązaniem będzie jeden, wielofunkcyjny obiekt sportowo-rekreacyjny, którego stadion mógłby być częścią.
** Czy brała pani udział w protestach w obronie Konstytucji RP?
Tak, ponieważ to najważniejszy wykaz zasad i wartości, jakim powinniśmy się kierować w życiu publicznym i obywatelskim.
** Czy jest pani za zadrzewianiem Olsztyna i odtworzeniem alei drzew w Śródmieściu?
Tak, we wszystkich możliwych miejscach. Nawet w wąskich ulicach możliwe są nasadzenia, jeśli będą dobrze zaplanowane.
Czy jest pani za rozbudową Olsztyńskiego Roweru Miejskiego?
Tak. Niezbędne jest co najmniej 500 rowerów.
Wszystkie komentarze