5. Czy na Warmii i Mazurach powinien powstać Park Narodowy?
PO
O tym powinni zdecydować sami mieszkańcy Mazur. Ten pomysł ma wielu zwolenników, ale rodzi też wiele obaw właśnie wśród mieszkańców i przedsiębiorców, stąd potrzebna jest rzetelna debata i kampania informacyjna dotycząca zalet i wad powołania Mazurskiego Parku Narodowego.
PiS
Na Warmii i Mazurach jest wiele unikalnych w skali kraju miejsc, które należy chronić ze względu na walory przyrodnicze, dlatego park narodowy powstać powinien. Należy jednak pamiętać, że wiążą się z tym liczne ograniczenia inwestycyjne. Samorządy gmin, na terenie których park narodowy miałby się znajdować, mogą mieć zastrzeżenia dotyczące ograniczenia rozwoju poprzez zmniejszenie ilości inwestycji. Dlatego też, aby zyskać ich przychylność, należy zapewnić im rekompensaty równoważące zakaz inwestycji.
Nowoczesna
Ponad 50 proc. terytorium województwa podlega różnym formom ochrony przyrodniczej. Nie ma więc potrzeby nakładania na te formy ochrony nowej w postaci parku narodowego.
Razem
Tak. Musimy bardziej chronić naturalną roślinność. Szczególnie w ostatnich latach następuje degradacja roślinności naturalnej poprzez rozbudowę infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej. Planowany Park Narodowy nie powinien być zagrożeniem dla rozwoju samorządów ponieważ ziemie, na których miałby powstać w 90% należą do Skarbu Państwa.
Kukiz
NIE.
Zjednoczona Lewica
Park narodowy może powstać na terenie naszego województwa, ale musi być zapewniony system rekompensat dla mieszkańców i samorządów z tytułu zwiększenia wymogów, obostrzeń i kosztów funkcjonowania.
6. W jakim standardzie powinna być budowana droga nr 16?
PO
Najlepsze rozwiązanie dla regionu to DK 16 w standardzie ekspresówki. Zresztą budowana już obwodnica Ostródy w ciągu DK 16 oraz obwodnica Olsztyna odpowiadają tym parametrom. Podobnie jest ze zmodernizowanym już odcinkiem Biskupiec-Borki Wielkie, który jest drogą dwujezdniową. Przyjęte kilka dni temu rozporządzenie rządu pozwala planować kolejne odcinki właśnie w standardzie drogi ekspresowej. Najbliżej realizacji jest odcinek Borki Wielkie-Mrągowo, który jest już w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.
PiS
Droga nr 16 to główna arteria regionu, która zapewnia łączność Warmii i Mazur z resztą kraju oraz Litwą. Jest to ważny szlak komunikacyjny, dlatego na całym przebiegu od Dolnej Grupy pod Grudziądzem aż do przejścia granicznego z Litwą w Ogrodnikach powinna zostać zmodernizowana i posiadać po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Jest to jeden z elementów koncepcji mającej zapobiegać komunikacyjnemu wykluczeniu mieszkańców Warmii i Mazur.
Nowoczesna
Droga nr 16 powinna być budowana w standardzie drogi ekspresowej głównej.
Razem
Budowa nowej trasy ekspresowej w ciągu obecnej drogi nr 16 jest jedną z najważniejszych inwestycji na Warmii i Mazurach. Jednak na budowę infrastruktury transportowej na Warmii i Mazurach należy spojrzeć w szerszym kontekście. Obecnie bardzo duże obłożenie na drogach wynika z zaniedbania przez państwo polskie inwestycji skierowanych na transport szynowy. Partia Razem będzie dążyć do zwiększenia nakładów na rozwój sieci kolejowej zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej. Ełk od Olsztyna dzieli 150 km. Pociąg regionalny pokonuje tą odległość w 2 godziny 36 minut. Dlatego duża część mieszkańców województwa wybiera zamiast ekologicznego transportu szynowego, transport samochodowy. Razem wygospodaruje środki na remont linii Olsztyn-Ełk, tak by w przyszłości na trasie mogły jeździć pociągi typu Flirt, osiągające prędkość do 160km/h. W dłuższej perspektywie przywrócimy lub ustanowimy połączenia pasażerskie do każdego miasta powiatowego w Polsce.
Kukiz
Za dużo się o tym mówi i pisze. Plany drogi od dawna są znane, wystarczy ją tylko wybudować.
Zjednoczona Lewica
Droga dziś jako całość pozostawia wiele do życzenia, odcinek Barczewo ? Biskupiec to jest cel do jakiego trzeba dążyć. 16 powinna połączyć skutecznie Grudziądz ? Iławę ? Ostródę ? Olsztyn z Mrągowem ? Mikołajkami aż po Augustów ? nie za wszelką cenę jako trasa ekspresowa ale przejezdna i w całości droga do pokonania z prędkością 90km/h i więcej. Ostróda możliwa do połączenia z Olsztynem przez Olsztynek. Konieczne w pierwszej kolejności dobudowanie obwodnic z poszanowaniem przestrzeni i środowiska.
7. Jak rozwiązać problemy związane z zaplanowaniem północnej obwodnicy Olsztyna i doprowadzić do jej budowy?
PO
Dotychczasowe próby budowy tej drogi zakończyły się niepowodzeniem, ponieważ nie było konsensusu wśród samorządów i samych mieszkańców co do przebiegu trasy. W ostatnich dniach samorządy Olsztyna i sąsiednich gmin porozumiały się w sprawie dokumentacji północnej obwodnicy. To dobry krok otwierający możliwość realizacji tej inwestycji. Pamiętajmy, że w 2018 roku powinna zakończyć się budowa, dłuższej, południowej obwodnicy oraz całego szkieletu dróg dojazdowych. To zasadniczo zmieni krajobraz drogowy Olsztyna i w zasadzie całego regionu. Stolica regionu będzie włączona w krajową sieć dróg ekspresowych. Do Warszawy i Trójmiasta pojedziemy znacznie szybciej i bezpieczniej.
PiS
Powstanie północnej obwodnicy Olsztyna jest koniecznością i do tego chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Obecnie cały ruch samochodowy obywa się przez centrum miasta utrudniając codzienne funkcjonowanie jego mieszkańcom. Należy jednak uzgodnić taki projekt, który będzie satysfakcjonował nie tylko olsztynian, ale także mieszkańców gmin ościennych, przez które obwodnica miałaby przebiegać. Mowa tu zwłaszcza o właścicielach, których działki i zabudowania znalazłyby się w bezpośrednim sąsiedztwie tej trasy. Wygoda jednych nie może bowiem działać na szkodę innych. Musi to być spójna koncepcja uwzględniająca interes wszystkich, których miałaby dotyczyć. Dlatego też nie można dopuścić do powtórzenia sytuacji, jaka miała miejsce w Gminie Dywity, przez którą już 20 lat temu wytyczona była trasa obwodnicy, a mimo to w pasie dla niej zarezerwowanym lokalny samorząd zezwolił na budowę domów jednorodzinnych, o czym zresztą przyszli właściciele wiedzieli dokonując zakupu działek.
Nowoczesna
Przebieg północnej obwodnicy Olsztyna powinien być uzgodniony przez GDDKiA z samorządami terytorialnymi przez które ma przebiegać. Ważny nie tyle przebieg o ile szybkie powstanie tej obwodnicy a przez to stymulacja rozwoju gospodarczego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Razem
Północna obwodnica jest Olsztynowi bardzo potrzebna i najlepszym rozwiązaniem jest połączenie jej z droga krajową nr 16 w kierunku na Ełk/Augustów. Jednak nie może się to odbyć bez konsultacji z mieszkańcami Gminy Dywity, przez które tereny nowa droga miałaby przebiegać. Dodatkowo, w związku z budową nowej obwodnicy, Razem nie widzi sensu inwestowania kolejnych funduszy w budowanie nowych wielopasmowych dróg w obrębie miasta.
Kukiz
Poseł/posłowie nie są od ustalania przebiegu obwodnicy Olsztyna, od tego jest samorząd i mieszkańcy. Władze gmin z okręgu 35 mogą być pewne, że poseł z ?KUKIZ'15? zawsze będzie pomagał i wspierał ich działania na szczeblu Warszawy.
Zjednoczona Lewica
Trwają kolejne próby zjednoczenia samorządów, niestety występuje w tej sprawie różnica interesów nie do pogodzenia. Największy problem dostrzec można na terenie gminy Dywity, gdzie będące w rezerwie pod pierwotny przebieg trasy grunty pozwolono zabudować, co dziś czyni inwestycję bardzo drogą i trudną politycznie. Jeśli negocjacje będą się przedłużać konieczne jest szukanie rozwiązań realnych ale o wyższych kosztach ? droga o niższych parametrach.
8. Czy popierają państwo dążenia, by Elbląg odłączył się od województwa warmińsko-mazurskiego?
PO
Te dążenia pojawiają się najczęściej z ust polityków w kampanii wyborczej. Cichną kiedy nie trzeba zabiegać o głosy wyborców. Jednak rzadko ci sami politycy mówią o stratach finansowych, które poniosłoby miasto. Elbląg jest bardzo dużym beneficjentem pomocy unijnej, a jak wiadomo do województwa warmińsko-mazurskiego płynie szerszy strumień pomocy unijnej w przeliczeniu na mieszkańca niż na Pomorzu. Po drugie Elbląg musiałby konkurować o te środki z większą ilością dużych i średniej wielkości miast takich jak Gdańsk, Gdynia, Sopot, Słupsk, czy Malbork, czyli trudniej byłoby zrealizować plany rozwojowe miasta. Co najważniejsze, Elbląg jest motorem gospodarczym zachodniej części województwa i miejscem, bardzo atrakcyjnym dla potencjalnych inwestorów, a w granicach województwa warmińsko-mazurskiego inwestorzy mają korzystniejsze warunki pomocy publicznej. Ich pułap w regionie wynosi od 50 do 70 proc.
PiS
Elbląg jest bardzo ważnym, drugim po Olsztynie, miastem naszego województwa i jego dążenia do separacji są dla mnie niezrozumiałe. W województwie pomorskim byłby jednym z wielu większych miast i na pewno nie utrzymałby swojej pozycji. Myślę, że gdyby pozycja województwa warmińsko-mazurskiego, nad czym zamierzamy pracować, byłaby mocniejsza, tendencje do odłączenia się elblążan byłyby mniejsze.
Nowoczesna
Reforma samorządowa Polski miała miejsce przed 16 laty, nie można więc po tak krótkim okresie czasu dokonać właściwej oceny. Jesteśmy przeciwni odgórnym regulacjom dotyczących granic województw, to mieszkańcy całego województwa mogą o tym zdecydować w referendum.
Razem
Uważamy, że tego rodzaju zmiany terytorialne nie rozwiązują problemów województwa. Chcemy inwestować w rozwój, a nie zmieniać granice administracyjne. Elbląg to miasto, które na pewno skorzysta na deglomeracji. Poza tym, niektóre urzędy wojewódzkie mogłyby zostać przeniesione do tego miasta.
Kukiz
Jesteśmy przeciw.
Zjednoczona Lewica
To błędny kierunek ? Elbląg przy Trójmieście byłby biednym i mało znaczącym ośrodkiem, w naszym województwie jest drugim co do wielkości ośrodkiem miejskim, jedynym miastem portowym w województwie. Przez wiele lat wytworzyła się zdrowa konkurencja, współzawodnictwo ? dalej współpracę powinniśmy pogłębiać i rozwijać. Teraz powinniśmy stawiać na szybkie połączenie kolejowe ? bo drogowe w oparciu o S7 stopniowo staje się faktem. Razem możemy tylko zyskać, oddzielnie bezwzględnie stracimy.
9. Jaka powinna być polityka dotycząca uchodźców i czy powinni trafić na Warmię i Mazury?
PO
Polska wykazała się solidarnością i odpowiedzialnością w sprawie kryzysu imigracyjnego. Co ważne rozwiązania przyjęte przez władze UE odpowiadają polskim postulatom. Przede wszystkim uchodźcy przyjeżdżający do Europy zostaną poddani weryfikacji pod kątem bezpieczeństwa. Uchodźcy będą rozdzieleni od imigrantów ekonomicznych. W specjalnych punktach (tzw. hot spots) przybywający do Europy będą identyfikowani, rejestrowani, zostaną im pobrane odciski palców oraz zweryfikuje się ich w bazach danych (Eurodac). Osoby niepożądane będą odsyłane do tzw. państw bezpiecznych ? miejsc ich pochodzenia lub tranzytu. Podejmując decyzję o przyjęciu uchodźców możemy liczyć też na solidarność ekonomiczną. Koszt pobytu tych osób weźmie na siebie Bruksela. Warto przypomnieć, że we wrześniu Polska podjęła decyzję o przyjęciu 5082 osób. Do naszego województwa może trafić tylko kilka procent osób z tej grupy.
PiS
Troska o uchodźców jest rzeczą chwalebną, ale zapominamy, jak wielu Polaków chciałoby powrócić do naszego kraju z Kazachstanu lub ogarniętej wojną Ukrainy. O nich powinniśmy myśleć w pierwszej kolejności i stworzyć warunki do powrotu, także na Warmii i Mazurach. Priorytetem powinien być los naszych rodaków, a nie naciski Unii Europejskiej w sprawie liczby uchodźców, którą mamy przyjąć, zwłaszcza że większość z nich to imigranci ekonomiczni. Nie jest to nasz obowiązek wynikający z traktatu akcesyjnego.
Nowoczesna
Polska w ramach solidaryzmu europejskiego powinna przyjąć uchodźców tj. osoby, które opuściły swoje domy z powodu wojny i realnego zagrożenia życia ale dopiero wtedy kiedy zostaną opracowane jasne zasady pobytu uchodźców w Polsce tak by zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom Polski. Zdecydowanie nie dla przyjmowania emigracji zarobkowej.
Razem
Polska ma prawny obowiązek przyjęcia osób, które potrzebują ochrony międzynarodowej na podstawie Konwencji Genewskiej dotyczącej Statusu Uchodźców oraz prawodawstwa Unii Europejskiej (np. Dyrektywa 2011/95/EU; Regulacja Dublin II etc.) które jest prawnie wiążące w Polsce. Na Warmii i Mazurach istnieją ośrodki, które mogłyby przyjąć uchodźców, jak choćby Ośrodek W Rybakach, gdzie do niedawna przebywali uchodźcy z Donbasu.
Kukiz
To nie jest problem Polski, ale Niemiec.
Zjednoczona Lewica
Wrażliwość społeczna, pamięć historii Polski i naszej tułaczki po świecie nie pozwala obojętnie patrzeć na tragedię ludzi. Pomoc będzie skuteczna jeśli będzie trafiała na miejscu w serce konfliktów stabilizując sytuację na bliskim wschodzie i powstrzymując ucieczkę z ojczyzn.
Obecna sytuacja nie może dalej trwać, dziś na kryzysie uchodźców traci cała Europa ? zyskują tylko przemytnicy i nacjonaliści strasząc uchodźcami. Polska działając solidarnie w ramach struktur międzynarodowych nie może zapominać o bezpieczeństwie Polaków, nie powinno być drogi ?na skróty? tylko stosowanie procedur imigracyjnych, sprawdzenie kto do Polski chce dotrzeć, zostać a kto tylko traktować nasz kraj jako kolejny etap ?przesiadki?. Pomoc tak ale z zapewnieniem pełnego bezpieczeństwa w kraju, regionie. Konieczna ofensywa dyplomatyczna i wsparcie procesów stabilizacyjnych i pokojowych ? likwidacja przyczyn ucieczki!
Wszystkie komentarze