Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawił aktualny stan już realizowanych kontraktów, a także stopień przygotowania do kolejnych inwestycji. Część z dróg znajduje się poza granicami województwa, ale ma dla Warmii i Mazur duże znaczenie
REKLAMA
GDDKiA
1 z 7
S7 do Warszawy
Prace dotyczą ponad 70-kilometrowego odcinka S7 od granicy województwa warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do obwodnicy Płońska. **S7 Napierki - Mława. Na tym odcinku, o długości prawie 14 km, wykonawca prowadzi roboty ziemne oraz wykonuje wykopy i nasypy. Na obiektach mostowych wykonywane są wykopy pod fundamenty, zbrojenie i betonowanie ław fundamentowych. Wykonawca prowadzi także prace sanitarne przy wykonywaniu kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi ok. 18 proc. **S7 Mława - Strzegowo. Ten odcinek o długości ok. 21,5 km w całości prowadzi nowym śladem po wschodniej stronie Mławy. Wykonywane są tam teraz nasypy i wykopy. Prowadzone są wzmocnienia terenu w postaci wymiany gruntów. Na obiektach mostowych wykonywane są prace betoniarskie i zbrojarskie oraz palowanie. Zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi ponad 18 proc.
GDDKiA Olsztyn
**S7 Strzegowo - Pieńki to blisko 22-kilometrowy odcinek trasy. Omija Strzegowo a od Glinojecka biegnie wzdłuż obecnej DK7. Wykonywane są tam nasypy i wykopy oraz wymiany gruntów. Na obiektach mostowych betonowane są kolejne elementy konstrukcyjne. Wykonawca rozpoczął montaż wytwórni nawierzchni betonowej w Kondrajcu. Zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi ok. 27 proc. **S7 Pieńki - Płońsk. Prace na tym blisko 14-kilometrowym odcinku zaczęły się we wrześniu 2019 r. Wykonawca prowadzi prace przy nasypach i wykopach, rozpoczął też układanie podbudowy. Na obiektach mostowych trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie poszczególnych elementów konstrukcyjnych obiektów. Trwają rozbiórki budynków, porządkowany jest teren po wycince. Zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi prawie 24 proc.
Archiwum GDDKiA Olsztyn
2 z 7
Obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu DK15
W ciągu drogi krajowej nr 15 realizowana jest budowę obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego o długości 17,7 km. Obwodnica ominie miasto od wschodu. Wartość iwestycji to 392,7 mln zł. Droga powstaje w systemie systemie "Projektuj i buduj". Będzie to droga klasy GP o przekroju 2+1. Nowa droga zostanie powiązana z innymi drogami publicznymi przez cztery ronda. Wybudowanych zostanie 14 obiektów inżynierskich: 9 wiaduktów, 1 przejście dla zwierząt górne, 3 przejścia dla zwierząt dolne oraz most nad rzeką Wel. Aktualnie wykonawca prowadzi roboty ziemne w zakresie wykopów, nasypów, wzmocnień podłoża i wymiany gruntów. Rozpoczęto też wykonywanie podbudowy z kruszywa. Trwają również prace konstrukcyjne na wiaduktach w ciągu drogi krajowej oraz nad drogą krajową. Budowane są przejścia dla zwierząt. Trwają prace na budowie mostu nad rzeką Wel. Zaawansowanie rzeczowe robót na koniec maja wynosi ok. 31 proc.
GDDKiA
3 z 7
Droga ekspresowa S61
Obecnie prace trwają na dwóch z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Raczki w ciągu Via Baltica. Wartość kontraktów to ok. 2 mld zł. S61 Szczuczyn - węzeł Ełk Południe - odcinek o długości ok. 23,3 km jest w budowie od marca 2020 r. Wykonawca zakończył wycinkę i rozpoznanie saperskie, prowadzi wymianę gruntów. Rozpoczął prace przy obiektach mostowych - betonowanie fundamentów podpór. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 16 proc. Wartość umowy - 700 mln zł. S61 Węzeł Wysokie - Raczki. Ponad dwunastokilometrowy odcinek jest w budowie od października 2019 r. Wykonawca prowadzi obecnie roboty ziemne, wzmocnienia gruntów, wykonuje odwodnienie drogi , przepusty i kanalizację deszczową. Rozpoczął też układanie podbudowy pod nawierzchnię betonową. Na obiektach mostowych wykonywane są fundamenty, podpory i ustroje nośne. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ponad 35 proc. Wartość umowy "Projektuj i buduj" - 484 mln zł. S61 Węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie. Długość tego odcinka to ok. 22,9 km Zadanie jest na etapie uzyskiwania decyzji ZRID. Wartość umowy - 686 mln zł.
Archiwum GDDiKA
4 z 7
S5 Ornowo-Wirwajdy. Połączenie do autostrady
W kwietniu tego roku drogowy podpisali umowy na budowę S5 Ornowo-Wirwajdy, która jest kontynuacją obwodnicy Ostródy. Droga będzie miała długość ok. 5 km. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Inwestycja o wartości 204 mln zł będzie realizowana w systemie "Projektuj i buduj". Inwestycja planowana jest na lata 2020-2023. Nowy odcinek ułatwi dojazd z DK16 do istniejącej obwodnicy która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz - Ostróda.
GDDKiA
5 z 7
S16 Borki Wielkie - Mrągowo
W maju umowa zostala podpisana na projekt i budowę S16 Borki Wielkie - Mrągowo. Inwestycja o wartości 626 mln zł będzie kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16. Nowy odcinek drogi będzie miał długość około 16 km, w tym ok. 13 km w ciągu S16. Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Realizacja zadania planowana jest na lata 2020-2023.
Studio graficzne Wyborczej
6 z 7
S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk. Inwestycja w przygotowaniu
Najbardziej kontrowersyjna inwestycja, bo przebiegająca przez KrainęWielkich Jezior Mazurskichjest obecnie w fazie przygotowawczej. Na ukończeniu jest opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego oraz raportu o oddziaływaniu na środowisko. Po zakończeniu weryfikacji odbędzie się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI). Po zaakceptowaniu opracowań przez ZOPI, odbędzie się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Na temat tej inwestycji odbyła sie niedawno Mazurska Debata Drogowa. Drogowcy uważają, że w ten sposób stało się zadość postulatom społecznym. Tymczasem właśnie strona społeczna krytykuje jej formułę i przebieg, uważając, że kluczowe decyzje i tak zapadły. DK65 Trwają prace nad wykonaniem projektów budowlanych i wykonawczych wraz z pełnieniem nadzoru GDDKiA autorskiego dla siedmiu odcinków drogi krajowej nr 65 o łącznej długości 59,1 km oraz nad wykonaniem Studium Techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla zadania pn.: "Budowa obwodnicy miejscowości Gąski w ciągu drogi krajowej nr 65". Obecnie dla tych zadań opracowywane są raporty o oddziaływaniu na środowisko.
mat. prasowe
7 z 7
Północna obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51
Na początku czerwca ruszył przetarg na dokumentację projektową dla północnej obwodnicy Olsztyna i Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51. Zadanie obejmuje wykonanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowej. Oprócz obwodnicy Olsztyna i Dywit przygotowywane do realizacji są jeszcze obwodnice Smolajn Gąsek, Szczytna i Pisza.
Gwoli ścisłości - S16 nie chce strona społeczna ale nie z mazur tylko z Warszawy. Jest grupa miejscowych i część samorządów, którym z różnych względów zależy by było tak jak jest (jednemu przesuną drogę pod pensjonat, innych ma smażalnię przy starej 16tce). Gdyby rzeczywiście było tylu przeciwników na mazurach to samorząd zorganizowałby referendum. Generalnie super że coś się rusza w temacie dwóch najważniejszych dróg dla regionu: S5 i S16. Przydała by się jeszcze poprawione droga Olsztyn-Ostróda bo teraz jest tam większy ruch niż na niektórych odcinkach siódemki.
Wszystkie komentarze