Fot. materiały prasowe
5. The Lighthouse
Czarno-biały, wizjonerski film od czasu premiery na festiwalu filmowym w Cannes wywołuje zachwyt i wyrasta na mocnego zawodnika w wyścigu po Oscary.
Koniec XIX wieku. Sztorm więzi dwóch latarników na samotnej wyspie u wybrzeża Nowej Anglii. Starszy, Thomas Wake, spędza noce zamknięty w świetlnej komorze na szczycie budowli. Je i pije łapczywie, najchętniej wódkę. Młodszy, Ephraim Winslow, stroni od alkoholu. Dnie z polecenia Wake'a spędza na katorżniczej pracy: targanie węgla na rozruch latarni, przetykanie szamba, szorowanie podłóg.
'The Lighthouse' opisywany jest jako psychologiczny horror, ale nie brakuje w nim elementów komediowych, momentów zahaczających o estetykę kampu czy chwil absurdu. U Eggersa 'rzeczywistość' to termin w pełni subiektywny, zależny od percepcji i psychicznej dyspozycji bohaterów.
Anna Tatarska
Miejsce: Awangarda 2 (Książnica Polska, pl. Jana Pawła II 2/3), weekend, godz. 20. Wstęp zgodnie z cennikiem.
Wszystkie komentarze