1. Słodki koniec dnia
Doceniona na Sundance Krystyna Janda tworzy intrygującą, niejednoznaczną kreację w filmie-otrzeźwieniu dla Europy.
Zresztą jej bohaterka - błyskotliwa polska poetka z Nagrodą Nobla, która znalazła przystań we Włoszech, wydaje się uosobieniem Starego Kontynentu przeczuwającego nadchodzącą katastrofę. Dojrzała kobieta z apetytem na życie ma świadomość, że przemija, wciąż jednak fascynuje innych. Chce korzystać z życia i wolności na własnych zasadach. Za sprawą romansu z dużo młodszym imigrantem Maria Linde budzi oburzenie, jeszcze zanim wygłosi szokującą tezę po tragedii, która wstrząśnie krajem. Wybucha skandal, ale ona nie zamierza się tłumaczyć.
"Słodki koniec dnia", jak pisał Paweł Mossakowski w "Co Jest Grane 24", ma moc manifestu. To opowieść o tolerancyjności, którą tak się chlubimy, ale okazuje się fasadowa, o sztuczności podsycanych podziałów, o zarządzaniu lękiem przed obcym, innym. Co jesteśmy w stanie poświęcić dla pozorów bezpieczeństwa?
Miejsce: Awangarda 2 (Książnica Polska, pl. Jana Pawła II 2/3), Helios (Aura Centrum, al. Piłsudskiego 16), seanse zgodnie z repertuarem kim, wstęp zgodnie z cennikiem.
Wszystkie komentarze