Sprawdzamy, co olsztyńskie kina szykują na święta wielkanocne.
REKLAMA
mat. promocyjne
1 z 6
Belzebub
Meksyk 2017. Horror.
W mieście na granicy meksykańsko-amerykańskiej, którym niegdyś wstrząsnęła seria dzieciobójstw, teraz dochodzi do masakry w szkole.
Prowadzący śledztwo agent odkrywa, że wszystkie te zbrodnie wiążą się z nadejściem demona.
Helios
MATERIAŁY PRASOWE
2 z 6
Oscarowy "Green Book"
Film Petera Farrelly'ego podbija serca publiczności już od czasu światowej premiery na Festiwalu Filmowym w Toronto we wrześniu ubiegłego roku, gdzie wygrał główną nagrodę - Nagrodę Publiczności. Potem zaś zdobył m.in. najważniejszą nagrodę w branży filmowej, czyli Oscara za Najlepszy Film. Tytuł został nagrodzony również za Scenariusz Oryginalny (autorstwa Nicka Vallelongi, Briana Hayesa Currie i Petera Farrelly'ego), a Mahershala Ali uhonorowano za Najlepszą Rolę Drugoplanową.
To opowieść o dwóch całkowicie odmiennych mężczyznach. Pyskaty włoski ochroniarz Tony Vallelonga (Viggo Mortensen) i wysublimowany czarny muzyk Don Shirley (Mahershala Ali) na początku lat 60. przemierzają rasistowskie Południe. I wbrew wszystkiemu zostają przyjaciółmi.
- Nie miałem pojęcia, że 'zielona książka' [tytułowy 'Green Book'] w ogóle istniała - mówi w rozmowie z Co Jest Grane 24 Peter Farrelly, reżyser 'Green Book'. - Większość Amerykanów nie wie o tym, że takie coś kiedykolwiek funkcjonowało. Powiedziałbym, że 85 proc. czarnych obywateli nie ma o tym pojęcia. Pamiętają starsi, którzy dorastali w latach 50., 60., dla których to było coś przydatnego, jeśli zdarzało im się ruszać w podróż po kraju. Młodzi mają na głowie inne tematy, inne formy opresji, z którymi muszą się na co dzień zmagać. O Green Book dowiadują się dopiero teraz.
Awangarda 2, piątek, godz. 19.45, poniedziałek-czwartek, godz. 17.45. Helios w ramach Kina konesera 22 kwietnia o godz. 18.30.
MATERIAŁY PRASOWE
3 z 6
Praziomek
Kanada, USA 2019 (Missing Link). Reż. Chris Butler. Dubbing: Piotr Adamczyk, Krzysztof Banaszyk, Monika Krzywkowska
Poklatkowa animacja dla całej rodziny o brakującym ogniwie ewolucji, naszym futrzastym przodku ze znajomo brzmiącym głosem (kolejne dubbingowe wcielenie Piotra Adamczyka). W komediowej konwencji niesie równościowe przesłanie.
Nocą w łódce pośrodku Loch Ness ktoś. popija herbatę. To sir Lionel Frost. Za chwilę rozstawi statyw aparatu, by mieć niepodważalny dowód na istnienie potworzycy, z którą dzielnie siłuje się jego pomocnik. Choć środowisko wyraźnie nim pogardza, Frost wydaje się niezrażony niepowodzeniami. Już szykuje przecież kolejną wyprawę: w dzikich ostępach Ameryki Północnej widziano Sasquatcha - takiej okazji nie można przegapić!
Okazuje się, że istota rzeczywiście istnieje. Ma prawie dwa i pół metra, waży 300 kilo, acz sama utrzymuje, że mniej, bo futro optycznie ją pogrubia. Mimo groźnego wyglądu jest przyjazna, by nie powiedzieć urocza. - Twój świat się rozrasta, a mój kurczy - uzmysłowi Frostowi. Żeby problem pojęły dzieci, zastosowano humorystyczną metaforę: Praziomek z trudem mieści się więc w wagonie czy wciska w ubranie, żeby podróżować incognito i nie przerazić współpasażerów. Wszystko rozgrywa się w XIX-wiecznej scenerii, od osad na Wybrzeżu Północno-Zachodnim z posmakiem westernu, przez ulice Londynu, po dżunglę i himalajskie wioski. Warto obejrzeć na YouTubie kulisy powstawania 'Praziomka', żeby w pełni docenić pracę ekipy odpowiedzialnej za budowę makiet i lalek, z dbałością o realia epoki. Garnitury wyglądają, jakby zostały skrojone na Savile Row.
Do duetu bohaterów dołączy w pewnym momencie wdowa po przyjacielu sir Lionela, która wytknie cieszącemu się wątpliwą sławą podróżnikowi kolonialną postawę wobec prostolinijnego kompana, a także prawdziwe intencje - wszystko, co robi dla Praziomka, robi dla własnej legendy. Już zresztą zgrabnie pomyślana i całkiem dowcipna ekspozycja zdradza przesłanie o potrzebie przełamania androcentrycznej kultury. Podszyto nim przygodę inspirowaną 'W osiemdziesiąt dni dookoła świata' czy 'Poszukiwaczami zaginionej Arki'. Twórcy podśmiechują się z członków elitarnego klubu: zgromadzeni przy kominku uprzywilejowani starsi panowie ekscytują się wspomnieniami niebezpiecznych ekspedycji i opowieściami o tym, jak to uczyli dzikusów posługiwać się sztućcami. Pełni uprzedzeń, obawiają się zmian, jakie niosą ze sobą. elektryczność, ewolucja oraz sufrażystki. Żeby odeszli do lamusa, gdzie ich miejsce, potrzeba rewolucji w myśleniu. Na początek wystarczy po prostu choć na chwilę zapomnieć o sobie i wreszcie pomyśleć o innych.
Skupiony na opakowaniu tej refleksji w imponującą, animowaną formę reżyser Chris Butler zaniedbał trochę warstwę fabularną. Filmowi brak przez to narracyjnego polotu, a mimo paru sekwencji akcji (np. pościg po pokładach transatlantyku), tempo też powinno być lepsze. Pomóc mógłby tu humor. Jednak żarty oparte na tym, że Praziomek nie rozumie znaczenia pewnych słów albo rozumie je zbyt dosłownie, powtórzone po raz enty zamiast bawić, jak to się dzieje na początku, zaczynają nudzić. A mimo to, choć poprzednie dokonania studia Laika wydają się bardziej spełnione, wciąż mamy do czynienia z przyzwoitym kinem.
Piotr Guszkowski
Helios, Multikino
You Tube (screen ze zwiastuna)
4 z 6
W rytmie Kuby
Pokaz przedpremierowy. Dokument pełen kubańskich dźwięków opowiadający historię nowoorleańskiego zespołu Preservation Hall Jazz Band, który odtwarza swoje muzyczne korzenie.
Awangarda 2
mat. promocyjne filmu
5 z 6
Wywiad z Bogiem
USA 2019. Kino religijne.
Dziennikarz, który po powrocie z Afganistanu przeżywa życiowy kryzys, spotyka człowieka twierdzącego, że jest Bogiem.
Bóg proponuje mu przeprowadzenie ze sobą trzygodzinnego wywiadu.
Awangarda 2
YouTube (screen ze zwiastuna)
6 z 6
Vox Lux
Film Brady'ego Corbeta, aktora znanego z filmów ''Trzynastka' i 'Zły dotyk', a od 2008 r. również reżysera. To trzecia produkcja w jego dorobku. Grają w niej m.in. Natalie Portman, laureatka Oscara za film 'Czarny łabędź' oraz Jude Law, który ma na koncie dwie nominacje do tej nagrody.
Vox Lux to opowieść o świecie gwiazdek muzyki pop. Portman gra artystkę, którą na szczyty sławy wywindowała wielka tragedia. Musi ponownie się z nią zmierzyć, a przy okazji przygotować się do wielkiej trasy koncertowej.
Film nominowany był m.in. do Złotego Lwa w Wenecji jako najlepsza produkcja roku.
Wszystkie komentarze