Okolica między Wysoką Bramą a ul. Pieniężnego to punkt newralgiczny tego opracowania. I to z kilku powodów. Jak wypunktowali projektanci z Dżus GK Architekci:
** plac rozdziela pierścień plant wokół Starego Miasta,
** występuje tutaj zbyt wąska przestrzeń dla codziennej komunikacji i obsługi ruchu wycieczkowego czy spacerowego,
** z powodu istniejącej tutaj współczesnej zabudowy nie ma możliwości pokazania przebiegu dawnych murów obronnych w tym rejonie,
** jakość architektoniczna stojących tutaj obiektów (pawilonów handlowych, informacji turystycznej, PTTK) jest niska, mimo bardzo wyeksponowanej lokalizacji.
ARKADIUSZ STANKIEWICZ
ARKADIUSZ STANKIEWICZ
Autor koncepcji proponuje rozebranie w przyszłości dwóch obiektów sąsiadujących z Wysoką Bramą (poza przylegającym do niej) i postawienie w ich miejsce nowej zabudowy. To umożliwi odtworzenie dwóch rzędów historycznych murów w kondygnacji parteru nowych obiektów, które tu powstaną, a przy okazji także poszerzenie traktatu pieszego. Przyznaje przy tym, że wyburzenie istniejących budynków, będących na dodatek w całkiem dobrym stanie technicznym, jest zawsze trudne do przeprowadzenia. Zachętą dla potencjalnego inwestora powinna być jednak atrakcyjna lokalizacja z możliwością postawienia wyższego budynku, niż te istniejące tutaj obecnie. Zmianie wizerunkowej powinien też zostać poddany budynek bezpośrednio przylegający do Wysokiej Bramy.
ARKADIUSZ STANKIEWICZ
Uzasadnione wydaje się odtworzenie jego ceglanej elewacji.
Rejon ten to także istotny odcinek dla kontynuacji plant miejskich oraz sprawnego, bezkolizyjnego działania węzła komunikacyjnego, który ma tutaj powstać w związku z rozbudową linii tramwajowych w Olsztynie i planami przeniesienia przystanku tramwajowego "Wysoka Brama", ostatniego na trasie w kierunku Starego Miasta, na pl. Jedności Słowiańskiej.
W obecnej formie trakt spacerowy jest w praktyce przerwany, a przestrzeń zbyt wąska, co spowoduje niedogodność w ruchu między wysiadającymi z autobusów i tramwajów, zatrzymujących się w tym miejscu, a poruszającymi się ścieżką dydaktyczną.
ARKADIUSZ STANKIEWICZ
Autorzy koncepcji proponują pokazanie przebiegu dawnych murów w tym rejonie poprzez ich wyciągniecie z ziemi na wysokość od 20 cm do około 1 metra (w zależności od ukształtowania terenu) i wykonanie w pasie między dwoma rzędami muru, naturalnego zielonego łącznika plant wraz ze ścieżką informacyjno-dydaktyczną i tym samym skierowanie ruchu spacerowego w miejsce, które nie będzie kolidować z ruchem na przystanku autobusowo-tramwajowym przy pl. Jedności Słowiańskiej.
Wszystkie komentarze