Prezentowane tytuły wchodzą na ekrany olsztyńskich kin 30 czerwca. Im więcej gwiazdek (od 1 do 6) przy tytule, tym wyższa ocena krytyków "Co Jest Grane 24".
Clara ma sześćdziesiąt parę lat. Od czasu, gdy kilkanaście lat temu zmarł jej partner, żyje sama. Nie przypomina stereotypowej emerytki - jest zamożna, wciąż aktywna i atrakcyjna. A nade wszystko gotowa walczyć o to, co dla niej ważne.
Deweloper, który wykupił wszystkie mieszkania w jej kamienicy, zrobi wszystko, by ją wykurzyć. Clara, która ma na koncie zwycięską walkę z rakiem, kreśli inną wizję swojej przyszłości. W wersji brazylijskiej starcie lokatorki z 'kamienicznikami' jest walką tożsamość. Dla bohaterki mieszkanie to nie pieniądze, a życie i 'ja'.
Film rozpoczyna retrospektywa - celebracja siedemdziesiątych urodzin ciotki Clary. Piękna starsza pani cierpliwie wysłuchuje peanów na cześć swojej cudownej babciowatości, ale oczyma duszy widzi siebie młodą, w erotycznym uścisku na komodzie, którą teraz ciasnym wianuszkiem otoczyli goście. Przedmioty, meble, ściany to nie tylko martwi świadkowie historii, ale jej nośniki, nasiąkające emocjonalną treścią - zdaje się sugerować twórca.
Mendonça-Filho debiutował wspaniałymi 'Sąsiedzkimi dźwiękami'. Już w tamtym filmie było wszystko to, co zwraca uwagę w 'Aquariusie'. Skupienie, widzenie świata jak koherentnego zbioru nieoczywistości, kombinacji drobiazgów, które zagarnięte w jedno zawiniątko składają się na wiekopomne tematy. Twórca czuje zmysłowość rzeczywistości, który otacza jego bohaterów i potrafi ją podkreślić w spojrzeniu, jakim obdarza ich kamera.
W 'Sąsiedzkich...' nie było jednak tego, co 'Aquariusa' wynosi na poziom arcydzieła: świecącej najjaśniejszym światłem gwiazdy. Tu jest nią Sonia Braga, od której nie sposób choćby na chwilę oderwać oczu: kiedy uwodzi na parkiecie, kłóci się z bezczelnym deweloperem, rozmawia o miłości z kuzynem i jego dziewczyną, zanurza się w oceanicznych falach plaż rodzinnego miasta Mendonçy-Filho, Recife. I kiedy przypomina odciętemu od zmysłowości ciału, czym jest rozkosz - a potem zasypia w hamaku z lampką wina, tulona ukochanymi dźwiękami. To pełna, piękna i ważna wizja dojrzałej kobiecości. Braga oferuje widzowi ten rodzaj magnetycznej osobowości, który film o ważnym, mocnym temacie przeobraża w poemat. Z filmu dobrego czyni film niezapomniany.
Kryzys wieku średniego w krzywym zwierciadle dość kuriozalnej francuskiej komedii.
Gdy uznany aktor po czterdziestce dowie się od młodszej koleżanki z planu, że wypadł z listy gwiazd, z którymi dziewczyny chciałyby pójść do łóżka, będzie to dla niego cios. Postanawia za wszelką cenę udowodnić jej - a chyba bardziej sobie, że choć założył rodzinę i się ustatkował, potrafi być 'rock'n'rollowy'. Kolejne próby kończą się kompromitacją i porządnym kacem. Słysząc tykanie zegara, w akcie desperacji decyduje się na radykalny krok.
Pikanterii tej satyrze na show-biznes dodaje fakt, że Guillaume Canet z Marion Cotillard - prywatnie para, grają tu samych siebie.
Awangarda 2, Helios, Multikino
materiały prasowe
3 z 5
Gru, Dru i Minionki ****
USA 2017 (Going in style). Reż. Zach Braff. Aktorzy: Michael Caine, Morgan Freeman, Alan Arkin, Christopher Lloyd, Matt Dillon
Czarujące, ciepłe i zabawne kino gangstersko-geriatryczne.
To rzadka okazja, by zobaczyć na ekranie trzech zdobywców Oscara, którzy razem mają prawie 250 lat. Michael Caine (84), Morgan Freeman (80) i Alan Arkin (83) wcielają się w przyjaciół, którzy w wyniku kombinacji dawnego pracodawcy zostają bez środków do życia. Skonfrontowani z wizją utraty domów i świętego spokoju, na który pracowali całe życie, Joe, Willie i Al postanawiają zboczyć ze starannie pilnowanej całe życie ścieżki praworządności. A konkretnie? Obrabować bank, który przyłożył rękę do ich nieszczęścia.
Urok tego filmu jest ponadpokoleniowy.
Helios, Multikino
MATERIAŁY PRASOWE
4 z 5
Lady M. ****
Wielka Brytania 2016 (Lady Macbeth). Reż. William Oldroyd. Aktorzy: Florence Pugh, Cosmo Jarvis, Paul Hilton
Dramat kostiumowy - a może thriller erotyczny? - czyli do czego jest zdolna nieszczęśliwa żona.
Film jest adaptacją opowiadania Nikołaja Leskowa z 1865 r., którego akcja została przeniesiona z prowincjonalnej carskiej Rosji do północnej Anglii. Jako ciekawostkę dodam, że zostało ono wcześniej zekranizowane przez Andrzeja Wajdę ("Powiatowa lady Makbet" 1962, Jugosławia).
Katherine (bardzo utalentowana Pugh) jest 17-letnią dziewczyną, wydaną za mąż za znacznie starszego od siebie mężczyznę, syna bogatego właściciela kopalni. Mieszkanie pod jednym dachem z tymi dwoma panami jest prawdziwym koszmarem: teść tyranizuje ją i upokarza, mąż jest zrzędliwy i apodyktyczny, a nad współżycie z młodą żoną przedkłada masturbację. Obaj zabraniają jej nawet wychodzić z domu. Więc gdy pewnego razu mąż wyjeżdża w interesach, nieszczęśliwa, sfrustrowana seksualnie i śmiertelnie znudzona Katherine wdaje się w namiętny romans z krzepkim stajennym.
Film zaczyna się jak opowieść o ciężkim losie kobiety w wiktoriańskiej Anglii. Potem jednak rozwija się w kierunku bliższym dramatowi Szekspira, z tym że bezwzględną, pozbawioną skrupułów bohaterką kieruje namiętność, a nie żądza władzy.
"Lady M." ma swoje słabości. Rzecz jest mocno teatralna, rozgrywająca się niemal w całości we wnętrzach (bardzo elegancko zresztą fotografowanych). Sfilmowany Teatr Telewizji? Ale ciekawy i wciągający.
Awangarda 2
mat. promocyjne Warner Bros
5 z 5
W starym dobrym stylu *****
USA 2017 (Going in style). Reż. Zach Braff. Aktorzy: Michael Caine, Morgan Freeman, Alan Arkin, Christopher Lloyd, Matt Dillon
Czarujące, ciepłe i zabawne kino gangstersko-geriatryczne.
To rzadka okazja, by zobaczyć na ekranie trzech zdobywców Oscara, którzy razem mają prawie 250 lat. Michael Caine (84), Morgan Freeman (80) i Alan Arkin (83) wcielają się w przyjaciół, którzy w wyniku kombinacji dawnego pracodawcy zostają bez środków do życia. Skonfrontowani z wizją utraty domów i świętego spokoju, na który pracowali całe życie, Joe, Willie i Al postanawiają zboczyć ze starannie pilnowanej całe życie ścieżki praworządności. A konkretnie? Obrabować bank, który przyłożył rękę do ich nieszczęścia.
Wszystkie komentarze