Dotychczas największą inwestycją zrealizowaną z unijnym dofinansowaniem w historii miasta jest modernizacja transportu publicznego. To przede wszystkim linia tramwajowa, ale także buspasy, system inteligentnego sterowania ruchem ITS. Na tym projekcie skorzystali także rowerzyści, dla których miasto wybudowało nowe trasy.
Obecnie uruchamiane są kolejne fundusze z Unii Europejskiej na lata 2014-2020, w tym z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Sprawdziliśmy na jakim etapie są przygotowania do tych inwestycji.
Przebudowa ul. Towarowej
Fot. Przemysław Skrzydło / Agencja Gazeta
Inwestycja związana jest z budową obwodnicy Olsztyna. Nowa ul. Towarowa ma połączyć miasto z węzłem drogowym obwodnicy zlokalizowanym w okolicach Wójtowa. - Na budowę tej ulicy wybraliśmy przetarg ograniczony. To zamówienie prestiżowe, o dużej wartości, stąd taka formuła zamówienia publicznego - mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa ratusza. - W tzw. prekwalifikacji, na podstawie ogłoszenia, wniosek o dopuszczenie do przetargu złożyło 14 wykonawców, a my zaprosiliśmy siedmiu najlepszych do składania ofert. To firmy mające największe doświadczenie, odpowiedni potencjał i zdolności finansowe do realizacji takiej inwestycji.
Pod koniec marca miasto wysłało im odpowiednie zaproszenia. Na przygotowanie ofert miały 40 dni. - Oznacza to, że powinniśmy je otrzymać do połowy maja. Sprawdzenie całości może zająć nawet miesiąc, więc najkorzystniejszą ofertę wybierzemy zapewne w połowie czerwca - dodaje Bartoszewicz.
Ratusz liczy, że na ten projekt otrzyma dofinansowanie unijne w wysokości 85 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych. - Złożyliśmy już odpowiedni wniosek, a wynik [podziału pieniędzy - red.] ma być znany pod koniec czerwca - informuje rzeczniczka.
Przebudowa ul. Pieniężnego
PRZEMYSŁAW SKRZYDŁO
Ul. Pieniężnego to jedna z najważniejszych tras układu komunikacyjnego w Śródmieściu Olsztyna. Z badań przeprowadzonych przez drogowców wynika, że w ostatnich latach jeździ nią średnio 29 tys. samochodów w ciągu doby. Kilka tysięcy to kursy autobusów miejskich. To wszystko przekłada się na coraz gorszy stan nawierzchni tej ulicy.
Obecnie miasto wystąpiło z wnioskiem o wydanie tzw. zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. To zezwolenie umożliwia - w razie potrzeby - wywłaszczenie właścicieli gruntów niezbędnych do realizacji tej inwestycji, czyli w tym wypadku do niewielkiego poszerzenia ulicy. ZRID powinien być gotowy do końca czerwca. - Następnie ogłosimy przetarg na budowę, która najprawdopodobniej ruszy na początku przyszłego roku, wraz z budową mostu św. Jakuba przez Łynę i potrwa dwa lata - informuje Marta Bartoszewicz. - Obecny most ma pozwolenie na użytkowanie tylko do końca roku. Rozbierzemy go i wybudujemy nowy, wyższy, który będzie umożliwiał przechodzenie dołem między parkiem Centralnym a parkiem Podzamcze.
PRZEMYSŁAW SKRZYDŁO
Na ten projekt miasto również może otrzymać 85 proc. kosztów kwalifikowanych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia w ramach przedsięwzięcia Rozwój Transportu Zbiorowego - Łańcuch Ekomobilności. - Wniosek o dofinansowanie będziemy składać w III kwartale tego roku - zapowiada Bartoszewicz.
Przebudowa ul. Partyzantów wraz z budową węzła przesiadkowego na dworcu PKP/PKS
ROBERT ROBASZEWSKI
Ul. Partyzantów obecnie ma chyba najgorszą nawierzchnię wśród olsztyńskich ulic. Pofałdowany asfalt i zapadliny - w takich warunkach muszą jeździć codziennie kierowcy. - Obecnie trwa projektowanie ulicy i węzła przesiadkowego koło dworca PKP/PKS [ten drugi pokazujemy na wizualizacji poniżej z galerią handlową jeszcze w poprzedniej wersji - red.]. Zakończenie jest przewidziane na drugi kwartał tego roku - mówi Bartoszewicz.
PRZEMYSLAW SKRZYDLO
Na ten projekt miasto może otrzymać 85 proc. kosztów kwalifikowanych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia w ramach przedsięwzięcia Rozwój Transportu Zbiorowego - Łańcuch Ekomobilności. - Wniosek będziemy składać w III kwartale tego roku - zapowiada Bartoszewicz.
Przebudowa ul. Pstrowskiego
Oprc. własne
Podobnie, jak w przypadku ul. Towarowej, ul. Pstrowskiego ma połączyć miasto z węzłem drogowym obwodnicy zlokalizowanym w okolicach Szczęsnego, niedaleko Pieczewa. - Projekt jest gotowy, teraz kompletowana jest dokumentacja, m.in. złożyliśmy wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - mówi Bartoszewicz. - Złożyliśmy już odpowiedni wniosek o dofinansowanie, a wyniki starań o te pieniądze poznamy pod koniec czerwca.
Budowa ul. Żurawiej i Kresowej
PRZEMYSŁAW SKRZYDŁO
Brak porządnych nawierzchni to bolączka wielu osiedli, głównie willowych. Mieszkańcy latami czekają na asfalt lub polbruk. Podobnie jest na ul. Kresowej i Żurawiej w Gutkowie. Ta druga łączy Gutkowo z pobliskim Łupstychem. - Jej nawierzchnia miejscami przypomina bardziej ser szwajcarski niż drogę - twierdzą zgodnie mieszkańcy Gutkowa, z którymi rozmawialiśmy. - Trudno nawet przejechać rowerem, bo koleina jest na koleinie. A co tu mówić o poruszaniu się samochodem.
Fot. Przemysław Skrzydło / Agencja Gazeta
Miasto chce sięgnąć po środki unijne na remont tych ulic. - Projekt jest, wszystkie pozwolenia również. Jak tylko otrzymamy Prace zaczną się, gdy dostaniemy dofinansowanie - informuje rzeczniczka ratusza. - Projekt został złożony wspólnie z gminami Jonkowo i Gietrzwałd w ramach budowy połączenia drogi wojewódzkiej 527 (ul. Bałtycka) z drogą krajową nr 16 i węzłem Olsztyn Zachód obwodnicy Olsztyna. Termin rozstrzygnięcia konkursu to wrzesień 2016.
Wszystkie komentarze