Mikołaj Trzaska i zaproszeni przez niego artyści poprowadzą w dniach 25-28 października darmowe warsztaty dla młodych muzyków. Zgłoszenia zainteresowanych przyjmuje Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

To okazja do spotkania z mistrzami sztuki improwizacji z całego świata.

Chcesz dostawać mailem najważniejsze informacje z Olsztyna? Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter. Prześlij go także rodzinie i znajomym.

Warsztaty dla młodych muzyków

- Nieważne, na jakich instrumentach ktoś gra, czy ma klasyczne, współczesne czy też jazzowe podejście – zaprasza Zbigniew Brzoza, dyrektor Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie, organizator. - Istotna jest gotowość opuszczania strefy artystycznego komfortu, chęć osobistej artystycznej wypowiedzi, poszukiwanie osobistych środków wyrazu oraz tworzenie osobistego języka artystycznego.

Warsztaty odbędą się w dniach 25-28 października. Szczególnie mile widziani są studenci oraz niedawni absolwenci studiów artystycznych, którzy oczekują nowych wyzwań i są gotowi wziąć udział w muzycznym improwizowanym projekcie.

Zajęcia w „Jaraczu", na zaproszenie Mikołaja Trzaski. prowadzić będą:

  • Steve Swell - amerykański puzonista,
  • Per-Ake Holmlander - szwedzki kompozytor i wirtuoz tuby,
  • Tim Daisy - perkusista z Chicago,
  • Ido Bukelman - gitarzysta, kompozytor i poeta z Izraela,
  • Olo Walicki – kontrabasista, mistrz improwizacji
  • i oczywiście Mikołaj Trzaska - saksofonista i kompozytor muzyki filmowej.

Zwieńczeniem tych zajęć będzie wspólny z mistrzami multimedialny koncert pt. „Świadectwa z Zagłady", który zaplanowany jest 29 października. Występ dedykowany będzie ofiarom wojny w Ukrainie Scenariusz widowiska zostanie oparty na relacjach ukraińskich kobiet ocalałych z rosyjskich ataków. Ich historie zostały spisane i zostaną przytoczone przez olsztyńskie aktorki. 

Skąd pomysł na taki finał projektu? - Wojna w Ukrainie trwa już od kilku lat, a od kilku miesięcy jesteśmy zbiorowymi świadkami gehenny narodu ukraińskiego i exodusu mieszkańców. Naszym celem jest utrwalenie pamięci o tych wydarzeniach i zwrócenie uwagi na wciąż trwającą tragedię - podkreśla Zbigniewa Brzoza, dyrektor Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie. - Serhij Żadan [ukraiński pisarz i poeta] w jednym z wywiadów stwierdził: „Nasz świat żyje tym, co się dzieje dzisiaj, ale nie pamięta o tym, co było wczoraj. Niestety, tak to jest urządzone. Istnieje bardzo duże niebezpieczeństwo, że ta wojna z czasem będzie wymazywana z pierwszych stron gazet. I to jest najgorsze, co może się stać. Nie możemy dopuścić, żeby świat zapomniał o wojnie, o jej ofiarach. To nasze zadanie, niezależnie od tego, czy mieszkamy w Polsce, we Francji, czy w Niemczech".

Mając na uwadze te słowa, chcemy przez widowisko interdyscyplinarne pielęgnować pamięć, poruszać emocje i wywierać jak najtrwalsze wrażenie, które uniemożliwi obojętność.

Mikołaj Trzaska

Zwraca uwagę w tym projekcie obecność wybitnego saksofonisty Mikołaja Trzaski. Jak przypominał jego osobę Jędrzej Słodkowski na łamach „Wyborczej", w latach 90. Trzaska był czołową postacią yassu, a na początku XXI w. najlepszym w Polsce wykonawcą tzw. free improvisation, w której to odniósł światowy sukces. W ostatnich latach dał się poznać szerszemu gronu jako twórca muzyki filmowej.

- To jeden z tych muzyków, jak Tomasz Stańko, Marek Jackowski z Maanamu, Czesław Niemen czy Marcin Masecki - o niepodrabialnym, rozpoznawalnym "po jednej nutce" soundzie: piekielnie żarliwym i ułańsko zadziornym, boleśnie melancholijnym i ptasio rozgęganym – pisał dziennikarz.

Aby wziąć udział w warsztatach w olsztyńskim „Jaraczu", należy na wstępie nadesłać krótkie, maksymalnie 15-minutowe nagranie w formie wideo lub audio. Może być również prezentowane wcześniej autorskie wydanie, przykład solowej lub zespołowej improwizacji.

Warto podkreślić, że darmowe są nie tylko warsztaty, ale organizatorzy zapewniają także nocleg.

Zgłoszenia przyjmowane są do 10 października 2022 na adres: zgloszenia@teatr.olsztyn.pl. Liczba miejsc jest ograniczona, uczestnicy zostaną wyłonieni na podstawie przesłanych nagrań.

Projekt stworzony został w ramach programu „Przestrzenie Sztuki" finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Super. Ale Marek Jackowski rozpoznawalny po jednej nucie? Byl super gosciem, ale jego nazwisko jako tuza jazzu obok Tomasza Stanki, to nieporozumienie.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0