Zastanawiasz się czasem, do którego pojemnika wyrzucić zużyte opakowanie? Podczas Olsztyn Green Festivalu Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN zaprasza do wspólnego odkrywania sposobów, by opakowania po żywności zyskały szansę na drugie życie.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Redukuj, odnawiaj, użyj ponownie, przetwarzaj i kompostuj – to pięć przykazań odpowiedzialnego, zrównoważonego podejścia do opakowań po żywności. Obowiązują one w sklepie, w domu czy w podróży.

Jednak nawet ci, którzy bardzo chcieliby segregować wszystko, co się da, mają z tym kłopot.

Trudna sztuka segregacji

Różnorodność materiałów, w które pakowane są produkty, brak klarownych i prostych instrukcji, do jakiego pojemnika powinny trafić, a także różniące się w zależności od gminy wytyczne w zakresie segregowania odpadów skutecznie utrudniają nam "darowanie" tym opakowaniom drugiego życia.

W czasie Olsztyn Green Festivalu na stanowisku Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN będzie można wziąć udział w warsztatach i interaktywnej grze, która pomoże spraw

dzić, jak radzimy sobie z prawidłową segregacją materiałów do pakowania żywności. Wszystko to w ramach projektu EIT Food "InformPack".

Zadaniem uczestników będzie m.in. rozszyfrowanie symboli umieszczanych przez producentów na opakowaniach. - Ci, którzy nas odwiedzą, będą mogli przyjrzeć się kreatywnym metodom przetwarzania odpadów i stworzyć własne torby na zakupy - mówi Iwona Kieda, koordynatorka projektu EIT Food "InformPack" z ramienia Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN.

Naukowcy wysłuchają opinii

Na tym nie koniec, bo będzie też można wyrazić swoje opinie na temat sposobów, w jaki informacje dotyczące racjonalnego podejścia do zakupów, gospodarowania i utylizacji opakowań po żywności powinny być nam przedstawiane.

- Każda opinia jest cenna, ponieważ pomoże naukowcom i producentom żywności opracować "skrojone na miarę" kampanie edukacyjne wspierające rozwój świadomości proekologicznej - mówi Iwona Kieda.

Celem naukowców i ekspertów jest zachęcenie konsumentów do odpowiedzialnego postępowania z opakowaniami po żywności zarówno w domu, jak i poza nim.

Umożliwią to szeroko zakrojone kampanie edukacyjne, które powstaną na bazie zebranych faktów naukowych i wyników międzykulturowych badań potrzeb konsumentów. Pierwsze kampanie pojawią się w Polsce już jesienią.

Projekt EIT Food "InformPack" to międzynarodowa inicjatywa instytucji naukowych: Uniwersytetu w Aarhus (Dania), Uniwersytetu w Reading (Wielka Brytania), Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN (Polska), sieci badawczej VTT (Finlandia), a także producentów: Bioazul (Hiszpania) i Grupy Maspex (Polska) oraz hiszpańskiej sieci supermarketów Eroski.

Projekt "InformPack" jest finansowany przez EIT Food, Wspólnotę Wiedzy i Innowacji w obszarze żywności Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu Unii Europejskiej, w ramach programu ramowego UE Horyzont 2020 w zakresie badań i innowacji.

mat. prasowe

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem