Pracownicy PAN-u przekazują młodzieży wiedzę o żywności. Ta może się przydać uczniom w życiu codziennym, ale także być początkiem naukowej kariery. Wszystko w ramach projektu EIT Food Science Class
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Idea przedsięwzięcia jest prosta: młodzież wciela się w rolę naukowców i bada żywność. Uczy się, skąd pochodzą produkty, które trafiają na sklepowe półki, a później lądują na naszym talerzu. Uczniowie analizują ich wartość odżywczą, poznają metody przetwarzania żywności, prowadzą badania na temat popularnych produktów wśród swoich rówieśników, a na końcu pracują nad kampanią, w której przekazują w przystępny sposób wyniki swoich obserwacji.

Na tym polega projekt Food Science Class realizowany przez Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN. Rozmawiamy o nim z Justyną Banasiak, koordynatorką projektu Food Science Class z ramienia Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN.

Dlaczego należy edukować młodzież o żywności i żywieniu?

Justyna Banasiak: Przede wszystkim dlatego, że te tematy nie są priorytetami w polskiej szkole, a powinny, biorąc pod uwagę m.in. alarmujące dane, o których informuje nas WHO: rosnącej otyłości wśród dzieci i młodzieży. Jeśli dobrych nawyków żywieniowych młodzież nie wyniosła z domu, szkoła może być odpowiednim miejscem na ich poprawę.

W jaki sposób projekt przyczynia się do poprawy nawyków żywieniowych?

- Tak naprawdę kształtowanie czy poprawa nawyków nie jest głównym celem naszego projektu, ale efektem ubocznym, wynikającym ze zdobytej wiedzy. My skupiamy się na tym, w czym jako Instytut jesteśmy ekspertami, czyli na badaniu żywności. Uczniowie poznają ją od strony naukowej. Przy okazji poznawania tajników produkcji, przetwórstwa i bezpieczeństwa żywności, młodzi ludzie uczą się również czytania etykiet, prowadzenia badań konsumenckich, analizowania pochodzenia produktów i ich wartości odżywczej. Poznają też zjawiska, które już teraz wymagają naszej interwencji, np. marnowanie żywności, co pomaga im kształtować krytyczną postawę konsumencką.

Czy realizowany z uczniami program ma jakieś inne „efekty uboczne"?

- Przychodzą mi na myśl dwa zasadnicze. Pierwszy to zainteresowanie uczniów karierą naukową. W projekcie zajęcia z uczniami realizują nasi naukowcy, którzy na własnym przykładzie pokazują, że badanie żywności może być ciekawą, rozwijającą i satysfakcjonującą ścieżką kariery zawodowej. Część uczniów miała okazję odwiedzić nasz Instytut, a konkretnie Oddział Nauk o Żywności, gdzie zwiedzali laboratoria, samodzielnie przeprowadzali ciekawe eksperymenty i rozmawiali z naukowcami. Drugi efekt uboczny to dzielenie się wiedzą i ciekawostkami wyniesionymi z projektu z rodziną i rówieśnikami. Wychowawcy mówili mi, że uczniowie np. z zainteresowaniem analizowali etykiety produktów podczas przerwy śniadaniowej. To cieszy i zmniejsza niepokój o przyszłość kolejnego pokolenia konsumentów, zwłaszcza w obliczu kryzysu klimatycznego i jego wpływu na cały łańcuch żywnościowy.

W jaki sposób projekt Food Science Class zaprezentuje się na tegorocznym Olsztyn Green Festivalu?

- Opracowaliśmy z naukowcami aktywności, które zainteresują nie tylko młodzież, ale również młodszych festiwalowiczów: od strony chemii żywności dowiemy się, czym jest skrobia i zbadamy jej obecność w produktach spożywczych, a także samodzielnie wykonamy molekularne perły. Dowiemy się także bardzo praktycznych rzeczy: jak prawidłowo przechowywać produkty spożywcze w lodówce – by jak najdłużej były bezpieczne i przydatne do spożycia. Za udział w naszych pokazach i eksperymentach przewidzieliśmy dla dzieci atrakcyjne, projektowe upominki.

*Food Science Class finansowany jest przez Europejską Wspólnotę Wiedzy i Innowacji w obszarze Żywności (EIT Food).

EIT Food to część Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) - niezależnego organu Unii Europejskiej utworzonego w 2008 roku i składającego się z kluczowych graczy branżowych (ponad 90 organizacji partnerskich i ponad 50 start-upów z 17 państw członkowskich UE). Celem EIT Food jest stworzenie i promowanie w całej Europie środowiska sprzyjającego innowacyjności i przedsiębiorczości. Więcej o EIT Food na www.eitfood.eu lub w social mediach: Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube oraz Instagram.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem