Pytania zadaliśmy wszystkim ośmiorgu kandydatom na prezydenta Olsztyna. Nie wszyscy chcieli się podzielić swoimi odpowiedziami z czytelnikami "Wyborczej". Więc prezentujemy odpowiedzi tych, którzy nie lekceważą części wyborców.
Odpowiedzi poszczególnych kandydatów przedstawiamy w kolejności alfabetycznej. Na początek Beata Bublewicz.
1. Jakie są trzy najważniejsze obecnie zadania (wydatki) dla władz Olsztyna?
** zwiększenie funduszy na edukację, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów niepełnosprawnych, ich rodzin i otoczenia szkoły, ** na kulturę i jej promocję, ** na promocję gospodarczą miasta, która zachęci przedsiębiorców do inwestowania w Olsztynie, a młodym ludziom zapewni pracę i dobre życie.
2. Największy sukces i największy błąd obecnego prezydenta?
Myślę, że w opinii prezydenta jego największym sukcesem są tramwaje, ale jako mieszkanka Olsztyna mam spore wątpliwości, czy w ogóle była to potrzebna inwestycja, bo można było pójść w stronę ekologicznego transportu publicznego i zakupu autobusów o napędzie hybrydowym, tym bardziej, że buspasy już były. Co do błędu, tu chyba nikt nie ma wątpliwości, że jest nim brak komunikacji z mieszkańcami, dialogu i rozmowy. Prezydent "wie przecież najlepiej i nie potrzebuje opinii mieszkańców" - no może tylko tych, które zgadzają się z jego decyzjami.
3. Czy w Olszynie jest miejsce na kolejną galerię handlową?
Jeżeli Olsztyn będzie się dynamicznie rozwijał, stanie się atrakcyjnym miejscem do robienia zakupów, chociażby dla mieszkańców obwodu kaliningradzkiego, to z pewnością nowa galeria również znalazłaby klientów. Ale o jej lokalizacji nie powinni decydować urzędnicy, a ewentualny inwestor.
4. Czy miasto powinno sfinansować budowę nowego stadionu?
Na całym świecie tego typu obiekty to prywatna, a nie komunalna własność. W naszych warunkach optymalnym rozwiązaniem byłoby partnerstwo publiczno-prywatne. Niemniej, jeżeli nie będzie innego wyjścia, pozostaje finansowanie z budżetu miasta wsparte pieniędzmi z Unii Europejskiej. Nowoczesny, wielofunkcyjny obiekt sportowy jest mieszkańcom i miastu bardzo potrzebny.
5. Jak zachęcić studentów, żeby wrócili lub zostali w Olsztynie?
Trzeba pamiętać, że olsztyńskie uczelnie kształcą na potrzeby gospodarki całego województwa i trudno oczekiwać, że wszyscy absolwenci weterynarii znajdą pracę w Olsztynie. Podobnie rzecz się ma z lekarzami czy pielęgniarkami, których potrzebują szpitale w całym regionie. Niemniej miasto powinno być atrakcyjnym miejscem do życia także dla tych najlepszych z nich, których przyciągnie lokalny biznes, którego rozwój miasto powinno wspierać swoimi działaniami, dbając o promocję gospodarczą Olsztyna, rozwój relacji gospodarczych z miastami partnerskimi itp.
6. Na czym powinna polegać współpraca miasta z UWM i czy obecnie wygląda ona dobrze?
Miasto i uniwersytet żyją w zgodnej symbiozie i to jest pożądana sytuacja. Jeżeli mówić o jej poprawie, to raczej widziałabym większe wykorzystanie przez urząd potencjału naukowego UWM, chociażby w obszarze zarządzania, ekonomii, marketingu. Badanie populacji mieszkańców miasta to olbrzymi obszar aktywności dla studentów socjologii. Dlatego zlecanie konkretnych badań, przygotowanie analiz, czy opracowań z pewnością przyniosłoby korzyści obu stronom. Miasto powinno mieć na uwadze szczególne wsparcie dla tych przedsiębiorców, którzy korzystają z rozwiązań opartych na wdrożeniu wyników prac B+R (badania i rozwój), wykorzystywanie przez firmy wyników badań naukowych prowadzonych przez UWM i wzmacnianie współpracy z Centrum Innowacji i Transferu Technologii UWM.
7. Jak powinna wyglądać oferta kulturalna Olsztyna?
Ktoś kiedyś powiedział: "Olsztyn mógłby być centrum życia kulturalnego północno-wschodniej Polski, ale nie ma infrastruktury". Zgadzam się z tym i stąd jedno z moich haseł tej kampanii brzmi: "Więcej kultury - mniej infrastruktury". Nie ulega wątpliwości, że oferta kulturalna stolicy regionu, zwłaszcza w sezonie turystycznym powinna być zdecydowanie bogatsza. Największą bolączką życia kulturalnego jest brak dużych wydarzeń, koncertów znanych polskich czy zagranicznych artystów, no ale nie ma ich gdzie zorganizować, bo brakuje stadionu czy hali koncertowej z prawdziwego zdarzenia. Poszerzenie oferty kulturalnej powinno się więc zacząć od budowy "Olsztyn Areny", nowoczesnej hali sportowo-widowiskowej mogącej pomieścić kilkanaście tysięcy widzów.
8. Czy Olsztyn potrzebuje nowej instytucji kultury?
Po zbudowaniu "Olsztyn Areny" potrzebny byłby bardzo sprawny impresario, który zapełniłby ją widzami.
9. Co pani sądzi o wprowadzeniu komunikacji tramwajowej w Olsztynie?
Z ewentualną rozbudową linii należy się z wstrzymać do czasu zakończenia trwających obecnie inwestycji drogowych, przede wszystkim obwodnicy miasta, ulic Partyzantów czy Towarowej. Wtedy będziemy wiedzieli, jak kształtują się nowe zachowania komunikacyjne w Olsztynie, jak wygląda płynność ruchu w mieście i co należy ewentualnie poprawić, usprawnić. Ale raczej drobnymi krokami niż kolejną "tramwajową rewolucją", której mieszkańcy mają już serdecznie dość.
10. Kto jest w mieście faworyzowany: piesi czy kierowcy?
Z rozmów z mieszkańcami wynika, że niewielu jest zadowolonych z tramwajowej rewolucji, która dotknęła przede wszystkim centrum miasta. W obecnej sytuacji zmienić można już niewiele, możemy jedynie mówić o rozwiązaniach dotyczących całego miasta. Tu poprawa komunikacji jest możliwa, ale nie dzięki nowym liniom tramwajowym, ale w oparciu o zrównoważony rozwój miasta: od naprawy chodników, modernizacji osiedlowych uliczek, poprzez remonty ulic i arterii, budowę systemu dróg rowerowych i rozwój systemu roweru miejskiego, po rozwój transportu publicznego (darmowe przejazdy, większa częstotliwość kursowania autobusów i tramwajów) i rozwój transportu podmiejskiego. Istnieje wiele możliwości. Nie trzeba od razu wydawać setek milionów złotych na nowe linie tramwajowe. Te pieniądze lepiej wydać na inne cele, jak na "Olsztyn Arenę".
11. Ile pieniędzy przeznaczyć na budżet obywatelski?
Budżetem obywatelskim powinien być cały budżet Olsztyna, dlatego nie ograniczałabym jego kwoty. Wykorzystałabym mechanizm budżetu obywatelskiego i propozycje zgłaszane tą drogą przez mieszkańców jako podstawę do konstruowania całego budżetu miasta. Aż szkoda, że wiele z tegorocznych zgłoszonych propozycji nie może zostać uwzględnionych ze względu na ograniczenie finansowe budżetu obywatelskiego. Wiele z nich można byłoby sfinansować z innych funduszy. Budżet obywatelski na pewno nie powinien też dotyczyć finansowania tych zadań, które ma w swoich obowiązkach gmina, czyli remontów chodników czy ulic, naprawy krawężników, kamienic z udziałem gminy i znajdujących się w nich klatek schodowych. Budżet obywatelski powinien przede wszystkim dotyczyć tych zadań, które są kontynuacją i ulepszeniem już rozpoczętych przez gminę działań i stanowią potrzebę wyrażoną przez samych mieszkańców, jak lepsze zagospodarowanie podwórek, wspieranie miejsc aktywności dla mieszkańców, wspieranie imprez integracyjnych itd.
12. Które rejony Olsztyna wymagają pilnej rewitalizacji?
Lista potrzeb inwestycyjnych z pewnością jest długa i obejmuje praktycznie całe miasto, a o rewitalizacji możemy mówić co najwyżej w odniesieniu do najstarszych jego dzielnic. Wiele jest więc jeszcze do zrobienia na starówce i w ścisłym centrum, chociaż najbardziej zaniedbane pozostaje z pewnością Zatorze. Szczególnie widoczny jest brak pomysłu na to, w jaki sposób zdobyć fundusze na zagospodarowanie części Koszar Dragonów, które zamiast cieszyć oczy i służyć mieszkańcom, popadają w ruinę. Jak to zrobić? Przedyskutować z mieszkańcami najpilniejsze i najważniejsze zadania, znaleźć pieniądze i wziąć się do roboty!
13. Co lepsze: remont czy budowa nowego dworca głównego?
Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Trzeba jednak pamiętać, że decyzja leży po stronie kolei. Miasto może pomóc w realizacji każdego rozwiązania, które sprawi, że Olsztyn Główny będzie ładną, nowoczesną stacją kolejową.
14. Jak zrealizować pomysł poszerzenia granic miasta?
Trzeba zacząć od zaktywizowania pracy Rady Olsztyńskiego Obszaru Aglomeracyjnego, której celem jest zwiększenie współpracy z ościennymi gminami, bo przyniosłoby to korzyści wszystkim stronom, zwłaszcza że bardzo wiele nas łączy. Aby poszerzyć granice Olsztyna, potrzebna jest zgoda mieszkańców gmin sąsiednich, ale by taką zgodę uzyskać, Olsztyn musi być dla nich atrakcyjny. Kusić niższymi podatkami i opłatami, standardem życia, zamieszkania, wypoczynku i pracy. Kluczowa jest tu także opinia samych olsztynian o jakości życia w naszym mieście. Jeśli olsztynianie będą jednoznacznie zadowoleni i dumni ze swojego miasta, wówczas przekonanie innych, że warto do nas dołączyć, będzie zdecydowanie łatwiejsze.
15. Czego ważnego nie udało się dokonać koalicji z udziałem PO w mijającej kadencji olsztyńskiej rady miasta?
Nie udało się wypracować partnerskiej formuły współpracy, a także sposobu komunikacji z mieszkańcami. Te dwie sprawy są ze sobą powiązane, bo przecież skoro koalicjanci mają problemy we współpracy między sobą, to tym bardziej nie mogą jasno i przejrzyście komunikować swoich działań mieszkańcom, a także nie mogą skutecznie realizować spraw, zgłaszanych przez mieszkańców. Ja ze swojej strony oferuję współpracę z każdym, kto będzie tego potrzebował i zawsze będę otwarta na wszystkie sprawy mieszkańców Olsztyna.
16. Skoro PO jest obecnie krytyczna wobec prezydenta Olsztyna, dlaczego jeszcze niedawno trwały rozmowy o poparciu dla niego?
Doceniamy, co zrobił dla Olsztyna obecny prezydent, bo jako koalicjant w radzie miasta Platforma Obywatelska ma też w tym swój udział. Obecnie jednak nasze drogi się rozeszły, bo uważamy, że niezbędna jest zmiana akcentów w zarządzaniu miastem, którą można zawrzeć w haśle "Więcej dla mieszkańców". I o ile można powiedzieć, że w Olsztynie więcej się inwestuje niż za poprzedniego prezydenta, o tyle nie można stwierdzić, że wiele się u nas dzieje: w sferze kultury, sportu, turystyki czy spraw społecznych. I z każdym rokiem jest coraz gorzej. Ubolewam nad tym i uważam, że trzeba to zmienić, a bez zmiany na stanowisku prezydenta nie jest to możliwe. Miastu potrzebna jest nowa energia, nowe pomysły i nowa wizja rozwoju.
Tak czy nie?
** Gdzie jest miejsce na lekcje religii?
W kościele.
** Czy miasto powinno dofinansowywać programy in vitro?
Tak.
** Czy miasto powinno zwiększyć wydatki na funkcjonowanie klubu piłkarskiego Stomil?
Nie mamy takich możliwości budżetowych.
** Czy organizatorzy marszu równości w Olsztynie otrzymaliby patronat honorowy od pani jako prezydenta miasta?
Tak.
** Czy udzieliłaby pani patronatu honorowego organizatorom Orszaku Trzech Króli?
Tak.
** Czy rozwijać komunikację tramwajową o kolejne torowiska?
Nie.
** Czy ograniczać wjazd samochodów prywatnych do centrum?
Nie.
** Czy utrzymać priorytet transportu publicznego nad ruchem samochodowym?
Nie.
** Czy miasto powinno się wycofać z projektu budowy nowej ciepłowni przy ul. Lubelskiej?
Nie.
** Czy zlikwidować straż miejską?
Nie.
** Czy jest pani za całorocznym zakazem parkowania na Rynku Starego Miasta?
Nie.
** Czy ograniczyć ruch samochodowy w centrum i wprowadzić strefę czystego transportu w centrum Olsztyna?
Nie.
** Nowy stadion czy nowa Urania, co najpierw?
Olsztyn Arena.
** Czy brała pani udział w protestach w obronie Konstytucji RP?
Tak.
** Czy jest pani za zadrzewianiem Olsztyna i odtworzeniem alei drzew w Śródmieściu?
Tak.
Czy jest pani za rozbudową Olsztyńskiego Roweru Miejskiego?
Tak.
1. Jakie są trzy najważniejsze obecnie zadania (wydatki) dla władz Olsztyna?
** Stawiamy na bezpieczeństwo, m.in. poprzez remonty chodników, oświetlenie dróg i przejść dla pieszych.
** Wyregulowanie sygnalizacji świetlnej w celu usprawnienia komunikacji w mieście.
** W związku z reformą edukacji niezbędne są inwestycje w placówki oświatowe, dostosowanie ich do większej liczby uczniów w szkołach średnich i doposażenie już istniejących szkół.
2. Największy sukces i największy błąd obecnego prezydenta?
** Za sukces można uznać sprytne posunięcia PR-owe, budujące pozory prezydentury otwartej na dialog, jak funkcjonowanie Panelu Obywatelskiego oraz organizowanie konsultacji społecznych, a następnie nierespektowanie wyrażonej w nich woli mieszkańców.
** Największym błędem jest skupienie się prezydenta wyłącznie na technicznej modernizacji miasta. Ważniejsze są dla niego budynki i drogi niż mieszkańcy. Nie rozumie jak ważne jest rozwijanie potencjału społecznego olsztynian oraz inwestowanie w kulturę.
3. Czy w Olszynie jest miejsce na kolejną galerię handlową?
W Olsztynie jest już ponad 100 tys. m kw. powierzchni centrów handlowych. To wystarczająca przestrzeń. Ważniejsze jest teraz wsparcie lokalnych przedsiębiorców, które da długofalowe pozytywne skutki. Dlatego w programie stawiamy na modernizację trzech istniejących targowisk miejskich i stworzenie nowej przestrzeni dla lokalnego handlu, m.in. przy ul. Kolejowej.
4. Czy miasto powinno sfinansować budowę nowego stadionu?
Proponujemy budowę nie samego stadionu, ale wielofunkcyjnego obiektu rekreacyjno-sportowego, który da możliwość rozwoju wielu dyscyplin oraz organizacji dużych wydarzeń, w tym koncertów. Powinien on powstać jako efekt porozumienia publiczno-prywatnego. Wspólna inwestycja wzmocniłaby współpracę miasta z biznesem. Swój udział powinni mieć także olsztynianie, a wpłaty mogłyby być potwierdzane wmurowanymi tabliczkami.
5. Jak zachęcić studentów, żeby wrócili lub zostali w Olsztynie?
Biorąc pod uwagę lokalne uwarunkowania, potrzeby rynku pracy i czynniki demograficzne, stawiamy na rozwój branż kreatywnych, w tym dziedziny programowania, kultury, technologii informacyjnych, oraz srebrną gospodarkę, czyli gospodarkę senioralną. Postulujemy szereg działań wspierających: stworzenie platform start-upowych, preferencyjne warunki najmu, organizacja branżowych imprez, mieszkania dla młodych przedsiębiorców, stypendia dla utalentowanych studentów i doktorantów.
6. Na czym powinna polegać współpraca miasta z UWM i czy obecnie wygląda ona dobrze?
Obecny stan jest niesatysfakcjonujący dla obu stron. Trzeba wykorzystać potencjał naukowy uniwersytetu i stworzyć warunki dla wspólnych inwestycji oraz projektów badawczych. Zainicjujemy porozumienie uczelni i przedsiębiorców zakładające współpracę na rzecz edukacji, badań, popularyzacji nauki i kształcenia przyszłych pracowników. Proponujemy wsparcie młodych talentów (studentów, doktorantów, młodych pracowników naukowych) w postaci stypendiów.
7. Jak powinna wyglądać oferta kulturalna Olsztyna?
Kultura to inwestycja w społeczeństwo obywatelskie. Konieczne jest budowanie spójnej i atrakcyjnej oferty, na którą złożą się duże wydarzenia oraz działania z zakresu edukacji i animacji kulturalnej. Niezbędna jest inwestycja w kadry, dlatego postulujemy podwyżki pensji dla osób pracujących w instytucjach kultury. Proponujemy system minigrantów na osiedlowe inicjatywy oraz wspieranie mikroprzedsiębiorców organizujących wydarzenia kulturalne. Olsztynowi przyda się też jeszcze jeden duży festiwal.
8. Czy Olsztyn potrzebuje nowej instytucji kultury?
Ofertę kulturalną Olsztyna wzbogaci stworzenie olsztyńskiej agencji festiwalowej, która zajmie się organizacją i koordynacją dużych wydarzeń kulturalnych. Jej zadaniem będzie angażowanie i łączenie różnych partnerów, w tym lokalnych wykonawców i podwykonawców. Zależy mi także na uatrakcyjnieniu oferty starówki, dlatego powołam animatora - niezależne, decyzyjne stanowisko - do kreowania i koordynowania wydarzeń odbywających się na Starym Mieście, we współpracy z działającymi tam przedsiębiorcami.
9. Co pani sądzi o wprowadzeniu komunikacji tramwajowej w Olsztynie?
Komunikacja tramwajowa w Olsztynie jest już faktem. Należy zatem się teraz zastanowić, jak najlepiej ją wykorzystać. Przy dotychczasowych pracach pominięto zupełnie działania informacyjne i promocyjne, co widać w opiniach mieszkańców na temat tej inwestycji. Trzeba to zmienić. Wprowadzimy model ruchu, zbadamy zasadność wszystkich rozwiązań. Zadbamy, by kolejne projekty były przygotowane z poszanowaniem opinii mieszkańców, dokumentów strategicznych i nowoczesnych standardów projektowania.
10. Kto jest w mieście faworyzowany: piesi czy kierowcy?
To nie plebiscyt. Obecny stan jest wynikiem wielu lat zaniedbań i wprowadzania rozwiązań opartych na osobistych preferencjach osób decydujących, a nie fachowej i rzetelnej wiedzy dostosowanej do lokalnych warunków. Śródmieście pełni określone funkcje, opisane w Zintegrowanym Programie Rozwoju. Uważamy, że ruch międzydzielnicowy powinien odbywać się po tzw. ringu wokół Śródmieścia, zaś w samym Śródmieściu powinny panować jak najlepsze warunki dla komunikacji publicznej, pieszych i rowerów.
11. Ile pieniędzy przeznaczyć na budżet obywatelski?
Cały budżet miasta jest budżetem obywatelskim. Po to wybieramy radnych i prezydenta, aby realizowali postulaty mieszkańców. Nie należy jednak zwiększać budżetu OBO bez poprawienia zasad. Plebiscytowa forma głosowania, która premiuje najsprawniejszych w zbieraniu głosów, nie powinna być kontynuowana.
12. Które rejony Olsztyna wymagają pilnej rewitalizacji?
Każde osiedle ma swoje potrzeby. Stworzymy szczegółowy plan rewitalizacji, uwzględniający różne źródła dofinansowań: samorządowe, biznesowe, ministerialne, unijne. Miasto stanowi całość, w której poszczególne rejony na siebie wpływają. Za priorytetowe uznajemy inwestycje ważne z punktu widzenia całego miasta jak targowisko przy ul. Grunwaldzkiej czy kamienice na starówce, oraz remonty tych elementów otoczenia, które wpisują się w codzienność mieszkańców - chodników, przejść dla pieszych, podwórek.
13. Co lepsze: remont czy budowa nowego dworca głównego?
Dworzec główny nie jest własnością miasta, tylko PKP. Miasto może jednak wpłynąć na wygląd i funkcjonowanie dworca przez zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Z ekonomicznego punktu widzenia bardziej opłacalna będzie modernizacja obecnego obiektu, czyli przystosowanie go do współczesnych standardów, z dbałością o estetykę. Byłby to przejaw dbałości o dziedzictwo materialne.
14. Jak zrealizować pomysł poszerzenia granic miasta?
Zmianę granic miasta należy rozważać, uwzględniając szanse i zagrożenia dla mieszkańców Olsztyna i okolicznych gmin, z którymi powinniśmy tworzyć silną, lokalną, aglomeracyjną wspólnotę. Poszerzanie granic powinno opierać się na rzetelnym podsumowaniu obecnej polityki przestrzennej i określeniu wieloletnich planów rozwoju miasta. Uzyskanie nowych terenów wiąże się z dodatkowymi obciążeniami finansowymi, organizacyjnymi, społecznymi. Ewentualne korzyści niekoniecznie to zrównoważą.
15. Nie czuje się pani kandydatką "skazaną na pożarcie"?
Nie. Dla mnie i Komitetu "Wspólny Olsztyn" wybory nie są celem, ale narzędziem do realizacji programu. Spotykamy się z pozytywnymi reakcjami, widzimy, że mieszkańcy chcą ludzi kompetentnych, pracowitych, z wizją rozwoju miasta. To my robimy wszystko, aby miasto i mieszkańcy uniknęli pożarcia przez kandydatów z politycznego nadania, czy przez osoby o bardzo ograniczonym widzeniu miasta. Jesteśmy nową siłą społeczną, rozwijamy się, ale spokojnie, nie zamierzamy nikogo pożerać, tylko jednoczyć wokół spraw istotnych.
Tak czy nie?
** Gdzie jest miejsce na lekcje religii?
Zdecydowanie poza szkołą, w kościele i salach katechetycznych.
** Czy miasto powinno dofinansowywać programy in vitro?
Tak, jeśli taka będzie wola mieszkańców. Skupmy się najpierw na dofinansowaniu żłobków, przedszkoli, wsparciu rodzin i samotnych rodziców. Gdy zapewnimy im możliwości godnego i efektywnego wsparcia, wtedy przejdźmy do wsparcia rodzin starających się o dziecko.
** Czy miasto powinno zwiększyć wydatki na funkcjonowanie klubu piłkarskiego Stomil?
W obecnej sytuacji, przy braku pełnej strategii wspierania sportu i rekreacji w mieście, zwiększenie wydatków na jeden klub byłoby nieefektywne.
** Czy organizatorzy marszu równości w Olsztynie otrzymaliby patronat honorowy od pani jako prezydenta miasta?
Tak. "Niehonorowym" byłoby zaprzeczanie wartościom, które mocno akcentujemy w ramach naszego ruchu miejskiego: szacunku do wszystkich mieszkańców, uczciwości wobec własnych wyborców, budowania wspólnoty opartej na poszanowaniu różnorodności.
** Czy udzieliłaby pani patronatu honorowego organizatorom Orszaku Trzech Króli?
Tak. Wyjaśnienie jak wyżej.
** Czy rozwijać komunikację tramwajową?
Tak.
** Czy ograniczać wjazd samochodów prywatnych do centrum?
Trzeba zaproponować alternatywne rozwiązania.
** Czy utrzymać priorytet transportu publicznego nad ruchem samochodowym?
Tak, trzeba jednak pamiętać, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego są tak samo istotni.
** Czy miasto powinno się wycofać z projektu budowy nowej ciepłowni przy ul. Lubelskiej?
Należy uwzględnić analizy ekspertów i dopiero wtedy podjąć ostateczną decyzję.
** Czy zlikwidować straż miejską?
Nie.
** Czy jest pani za całorocznym zakazem parkowania na Rynku Starego Miasta?
Tak, ale trzeba działać mądrze i kompleksowo. Miasto musi z jednej strony współpracować z kierowcami, by przekonać ich do tego pomysłu, a z drugiej - zaproponować atrakcyjny plan zagospodarowania "uwolnionej" w ten sposób przestrzeni.
** Czy wprowadzić strefę czystego transportu w centrum Olsztyna?
Ta kwestia jest bardziej złożona. Ustawa o strefie czystego transportu jest niedopracowana, zawiera błędy i w obecnej wersji nie można jej wdrożyć w całości.
** Nowy stadion czy nowa Urania, co najpierw?
Najlepszym rozwiązaniem będzie jeden, wielofunkcyjny obiekt sportowo-rekreacyjny, którego stadion mógłby być częścią.
** Czy brała pani udział w protestach w obronie Konstytucji RP?
Tak, ponieważ to najważniejszy wykaz zasad i wartości, jakim powinniśmy się kierować w życiu publicznym i obywatelskim.
** Czy jest pani za zadrzewianiem Olsztyna i odtworzeniem alei drzew w Śródmieściu?
Tak, we wszystkich możliwych miejscach. Nawet w wąskich ulicach możliwe są nasadzenia, jeśli będą dobrze zaplanowane.
Czy jest pani za rozbudową Olsztyńskiego Roweru Miejskiego?
Tak. Niezbędne jest co najmniej 500 rowerów.
1. Jakie są trzy najważniejsze obecnie zadania (wydatki) dla władz Olsztyna?
** Największą pozycję w budżecie miasta zajmuje edukacja i jej koszty, w wyniku reformy drastycznie wzrosły.
** Pomoc społeczna. Nasz system pomocy jest bardzo mocno rozwinięty, i to oczywiście dobrze, ale też koszty jego utrzymania są wysokie.
** Ostatni element to usługi komunalne, myślę tu głównie o komunikacji publicznej, utrzymaniu dróg czy sprzątaniu. W tym ostatnim przypadku następuje prosta zależność - im więcej pięknej przestrzeni publicznej, a w ostatnim czasie przybyło dziesiątki hektarów, tym więcej wydatków na jej utrzymanie.
2. Największy sukces i największy błąd pana, jako obecnego prezydenta?
** Sukces - przywrócenie miastu możliwości rekreacyjnego korzystania z jego naturalnych zasobów - jezior, Łyny i Lasu Miejskiego;
** Porażka - taka ocena w okresie wyborczym jest bardzo trudna zwłaszcza, gdy wszyscy konkurenci polityczni nawet największy sukces miasta chcą pokazać jako porażkę.
3. Czy w Olszynie jest miejsce na kolejną galerię handlową?
Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przy dworcu PKP/PKS.
4. Czy miasto powinno sfinansować budowę nowego stadionu?
Jeżeli nie będzie innej możliwości, to tak, ale zapewne wówczas nastąpi to etapami.
5. Jak zachęcić studentów, żeby wrócili lub zostali w Olsztynie?
Pokazując im, że Olsztyn jest miastem dla nich. Podaż miejsc pracy jest coraz większa, więc nie powinno być problemów z jej znalezieniem, a dla przedsiębiorczych istnieje możliwość skorzystania z Inkubatora Przedsiębiorczości w Olsztyńskim Parku Naukowo-Technologicznym. Olsztyn zalicza się do "tygrysów jutra", jeśli chodzi o branżę BPO i usług wspólnych, a jakość życia jest wysoka, co potwierdzają różne, zewnętrzne oceny.
6. Na czym powinna polegać współpraca miasta z UWM i czy obecnie wygląda ona dobrze?
Ta współpraca zawsze może być lepsza, ale jest poprawna. Dobrym przykładem takiej współpracy jest projekt "Podwórka z natury", realizowany przy ścisłej współpracy z Katedrą Architektury Krajobrazu UWM. To dobry i wart naśladowania przykład łączenia interesu gminy z pracą naukowo-dydaktyczną uczelni.
7. Jak powinna wyglądać oferta kulturalna Olsztyna?
Oferta powinna być urozmaicona i skierowana do wszystkich grup mieszkańców. W zasadzie tak się dzieje. Problemem jest słabsza oferta w okresie jesienno-zimowym wynikająca z braku miejsc odpowiednich pod względem wielkości do organizacji wydarzeń. Dlatego tak ważna jest modernizacja Uranii i budowa nowego centrum kultury, z odpowiedniej wielkości salą. Nie da się zorganizować dużego wydarzenia bez odpowiedniego zaplecza. Oferta na kolejną kadencję zawiera również wzmocnienie działań w osiedlach mieszkaniowych.
8. Czy Olsztyn potrzebuje nowej instytucji kultury?
Potrzebne jest nam Muzeum Miasta Olsztyna. Miasto z tak bogatą historią zasługuje na własne muzeum.
9. Co pan sądzi o wprowadzeniu komunikacji tramwajowej w Olsztynie?
To jedno z najważniejszych wydarzeń w najnowszej historii miasta. To nasze "olsztyńskie metro" i trzeba kontynuować jego rozbudowę. Wprowadzenie komunikacji tramwajowej zdecydowanie poprawiło wizerunek Olsztyna jako miasta nowoczesnego i dynamicznego.
10. Kto jest w mieście faworyzowany: piesi czy kierowcy?
Kierowcy. Żeby poprawić sytuację pieszych, musimy wprowadzić strefę Tempo 30 i ograniczyć liczbę sygnalizatorów świetlnych.
11. Ile pieniędzy przeznaczyć na budżet obywatelski?
Budżet obywatelski wpisany teraz jako obowiązek ustawowy zmieni charakter tego instrumentu i osłabi jego oddolną obywatelskość. Ewentualne zmiany można analizować po ocenie faktów wynikających z ustawowej podwyżki wielkości budżetu. Ten pogląd nie stoi w sprzeczności z koniecznością szukania innych form partycypacji obywatelskiej.
12. Które rejony Olsztyna wymagają pilnej rewitalizacji?
Zasięg rewitalizacji został określony programem rewitalizacji Olsztyna. W tym sensie, z powodów społecznych każdy rejon jest równie ważny. Ze względów wizerunkowych pewnym priorytetem jest Śródmieście i starówka. Ważnym jest, żeby rewitalizacja zawierała także komponent rewitalizacji społecznej. Dobrym przykładem takiego działania są "Podwórka z Natury".
13. Co lepsze: remont czy budowa nowego dworca głównego?
Budowa nowego. Obecny układ właścicielski powoduje, że tylko takie rozwiązanie jest realne i możliwe do szybkiej realizacji. Także zmiany, jakie dokonały się w przewozach kolejowych, powodują, że dla inwestora, jakim jest PKP, dworzec musi być z powodów ekonomicznych dostosowany do skali przewozów.
14. Jak zrealizować pomysł poszerzenia granic miasta?
Podnosić atrakcyjność miasta, oferować dobre warunki, szukać inwestorów. Na szczęście Olsztyn odnosi sukcesy i jest to coraz bardziej widoczne dla inwestorów. Na przykład z branży hotelarskiej. Ważnym elementem tych działań jest też kwestia dojazdu i komunikacji, która już niedługo się rozwiąże. Należy rozmawiać z sołectwami i przygotować dla nich bilans korzyści z włączenia do miasta. Tylko przekonanie mieszkańców sołectw o słuszności takich decyzji pozwoli na ich dalsze procedowanie.
15. Mówi pan, że w następnej pana kadencji człowiek będzie w centrum uwagi. Jak zamierza pan to zrobić?
Zmianą akcentów i ponowną analizą najpilniejszych potrzeb widzianych oczyma mieszkańców. Nastawienie na człowieka od zawsze jest moim celem, jednak teraz w większym stopniu skupimy się na działaniach realizowanych w najbliższym otoczeniu mieszkańca. Przykład? Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Olsztyna jest działaniem globalnym, remont chodnika - indywidualnym. Dlatego teraz, nie tracąc z oczu działań globalnych, większy akcent położymy na działania indywidualne, jak chociażby remonty chodników. Nie odpuścimy budowy drugiej nitki tramwajowej, ale z nową energią przystąpimy do budowy parkingów "Parkuj i Jedź" oraz parkingów przy szpitalach na Wojska Polskiego.
Tak czy nie?
** Gdzie jest miejsce na lekcje religii?
Decydowanie o tym nie jest kompetencją samorządu. O religiach w szkołach mówi konstytucja w art. 53.
** Czy miasto powinno dofinansowywać programy in vitro?
To jest zadanie państwa.
** Czy miasto powinno zwiększyć wydatki na funkcjonowanie klubu piłkarskiego Stomil?
Klub komercyjny (zawodowy) powinien sam finansować swoją działalność. Nie wyklucza to zakupu przez miasto usług promocyjnych.
** Czy organizatorzy marszu równości w Olsztynie otrzymaliby patronat honorowy od pana jako prezydenta miasta?
Pokojowe manifestacje, których celem jest zwiększenie praw obywateli, mają moje wsparcie.
** Czy udzieliłby pan patronatu honorowego organizatorom Orszaku Trzech Króli?
Działania wzmacniające wspólnotę mieszkańców mają moje wsparcie.
** Czy rozwijać komunikację tramwajową?
Zdecydowanie tak.
** Czy ograniczać wjazd samochodów prywatnych do centrum?
Ograniczać, ale nie zabraniać.
** Czy utrzymać priorytet transportu publicznego nad ruchem samochodowym?
Tak.
** Czy miasto powinno się wycofać z projektu budowy nowej ciepłowni przy ul. Lubelskiej?
Pod żadnym pozorem.
** Czy zlikwidować straż miejską?
Nie.
** Czy jest pan za całorocznym zakazem parkowania na Rynku Starego Miasta?
Tak.
** Czy wprowadzić strefę czystego transportu w centrum Olsztyna?
Być może jest na to za wcześnie, ale zdrowie mieszkańców będzie dla mnie najważniejsze.
** Nowy stadion czy nowa Urania, co najpierw?
Hala Urania. Odpowiada na zapotrzebowanie szerszego grona mieszkańców.
** Czy brał pan udział w protestach w obronie Konstytucji RP?
Praca na rzecz naszych mieszkańców jest najlepszą obroną konstytucji.
** Czy jest pan za zadrzewianiem Olsztyna i odtworzeniem alei drzew w Śródmieściu?
Ten proces już trwa i będę go kontynuował.
Czy jest pan za rozbudową Olsztyńskiego Roweru Miejskiego?
Rowery miejskie się sprawdziły, mieszkańcy i turyści je pokochali, będziemy je rozwijać.
1. Jakie są trzy najważniejsze obecnie zadania (wydatki) dla władz Olsztyna?
** Pobudzanie rozwoju miasta: opracowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, by nasilić inwestycje, zahamować wzrost cen mieszkań i powstrzymać niekontrolowane rozlewanie się miasta bez zapewnienia odpowiedniej infrastruktury.
** Podwyżki płac dla urzędników, by powstrzymać odpływ wykwalifikowanej kadry (czeka nas szereg wyzwań i bez zaangażowania aparatu miasta czekają nas kolejne problemy z przygotowaniem ważnych inwestycji).
** Inwestycje w mieszkańców. Przyglądając się wpływom do budżetu miasta, widać, że największych dochodów dostarczają nam sami mieszkańcy płacący podatki. Im więcej mieszkańców będzie czuło się w Olsztynie znakomicie, tym więcej będzie odwiedzało nas gości, tym więcej wydarzeń kulturalnych będzie można zorganizować, tym lepiej będą wyglądały nasze chodniki, parki, zieleń.
2. Największy sukces i największy błąd obecnego prezydenta?
** Sukces: dotrwanie do końca kadencji i zmiana punktu nacisku (przynajmniej na czas kampanii) z twardych inwestycji na człowieka.
** Błąd: zbyt późna próba rozwiązania problemów pracowników urzędu, nierozwiązanie problemów piłkarskiego Stomilu (mimo kilku milionów złotych klub nadal, nawet z nowym prezesem, jest niewydolny finansowo, wciąż nie wiemy, na co poszły pieniądze z kasy miejskiej, na co zostały wydane pieniądze od sponsorów i z PZPN).
3. Czy w Olszynie jest miejsce na kolejną galerię handlową?
Są miejsca na centrum handlowe, jednak budowa obwodnicy i udostępnienie dzięki niej nowych terenów inwestycyjnych w ościennych gminach sprawiają, że budowa kolejnej galerii stoi pod znakiem zapytania. Coraz więcej zakupów robimy w sieci i budowanie drogiej galerii nie jest już tak ciekawą inwestycją. Jeśliby nią było, to na olsztyńskim dworcu już dawno taki obiekt by powstał.
4. Czy miasto powinno sfinansować budowę nowego stadionu?
Dopóki nie ma rozliczenia finansowego wydatków w Stomilu, jestem przeciwny! Jeśli znajdzie się inwestor, który będzie chciał zaryzykować swoim kapitałem, nie będę stawiał przeszkód. Wydatek 80 mln, a może nawet 130 mln zł, nie jest najważniejszy z punktu widzenia rozwoju miasta. Jeśli pojawią się środki zewnętrzne i będziemy mogli zbilansować utrzymanie obiektu, warto sprawę rozważyć. Jeśli mielibyśmy z podatków naszych mieszkańców finansować utrzymanie obiektu, to dopóki kibole będą bazgrać na murach w mieście, dotąd nie dam na ten cel ani złotówki.
5. Jak zachęcić studentów, żeby wrócili lub zostali w Olsztynie?
Dać szansę rozwoju, pracę za rozsądne pieniądze i przestrzeń do życia. Dziś ludzie oczekują więcej od życia niż praca za ciut więcej niż najniższa krajowa. Wszyscy chcemy żyć, rozwijać się i przebywać w przyjaznym otoczeniu. Bez dobrych miejsc pracy, bez szansy na rozwój nie da się zatrzymać młodych ludzi.
6. Na czym powinna polegać współpraca miasta z UWM i czy obecnie wygląda ona dobrze?
Przez lata mówi się o współpracy miasta z UWM. A jakie są tego efekty? Czy UWM, studenci, naukowcy realizują projekty badawcze na rzecz miasta? Czy miasto podlega stałej analizie? Niestety, znam tylko pojedyncze przypadki zapaleńców, którzy chcą zrobić coś więcej przy okazji zdobywania wiedzy na uniwersytecie. Moja praca pt. "Wielowariantowe wykorzystanie jeziora Ukiel" jest dostępna w sieci. Najatrakcyjniejszy zbiornik wodny na terenie naszego miasta został przebadany, opisany, poddany wielopłaszczyznowej analizie. Praca została udostępniona publicznie, przesłana do każdego szczebla władzy i co? Nic. Podobnych przykładów można znaleźć wiele. Nie tak powinna wyglądać ta współpraca. Ładne słowa, bankiety, spotkania to stanowczo zbyt mało.
7. Jak powinna wyglądać oferta kulturalna Olsztyna?
Najczęściej słyszę, że powinna wyglądać inaczej. Dlatego powinniśmy usiąść do wspólnego stołu i wyznaczyć strategiczne obszary, które będziemy wspierać i rozwijać. Potrzebna jest współpraca wszystkich instytucji zarówno podległych marszałkowi, miejskich, jak również prywatnych inicjatyw. Potrzebna jest współpraca środowiska i takiej oczekuję, taką będę wspierał.
8. Czy Olsztyn potrzebuje nowej instytucji kultury?
Tak, inkubatora kultury, miejsca, w którym artyści będą mogli tworzyć, gdzie będzie można robić próby, potrzebujemy miejsca, w którym będzie można zorganizować wydarzenia kulturalne dla kilkuset osób. Takim miejscem, gdzie mógłby powstać, są niewykorzystane w pełni budynki po byłych Koszarach Dragonów.
9. Co pan sądzi o wprowadzeniu komunikacji tramwajowej w Olsztynie?
Dobra koncepcja, tylko nie wszystko wyszło tak jak powinno. Okazało się, że moje wyliczenia okazały się słuszne. Trzeba przycisnąć wykonawców i projektantów, by komunikacja funkcjonowała jak należy. Nie ma przyzwolenia na pękające szyny i naprawy trwające tygodniami. To jest newralgiczna infrastruktura komunikacyjna i powinna działać bez jakichkolwiek usterek. Potrzebujemy też jeszcze więcej taboru, by szkielet komunikacyjny, jakim są tramwaje, działał jak w zegarku.
10. Kto jest w mieście faworyzowany: piesi czy kierowcy?
Najgorsze, że nikt z funkcjonowania układu komunikacyjnego w centrum nie jest zadowolony. Mści się polityka "diabłu świeczkę i Panu Bogu ogarek". Pieszy w centrum powinien czuć się jak w domu i swobodnie się przemieszczać. Dziś samochody stoją, piesi nerwowo wciskają guziki na słupkach, by zmienić światło. Trzeba to zmienić, by wizja swobodnego poruszania się pieszo od ul. Kruka po Centrum Ukiel stała się faktem.
11. Ile pieniędzy przeznaczyć na budżet obywatelski?
Należy zwiększyć partycypację społeczeństwa w stanowieniu o mieście, ale obecnie funkcjonująca forma Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego, jest niestety wypaczona. Remonty chodników i zadania, które należą do miasta powinny być wyłączone z OBO i zrealizowane przez miasto. Trzeba też wykorzystać potencjał ludzki na coroczne diagnozowanie potrzeb. Pamiętam trudne dyskusje przy pierwszej edycji OBO i niestety nie zawsze wyciągamy jako miasto naukę z popełnianych błędów. Idea OBO powinna sprawiać, że chce się chcieć. Dziś, niestety, wielu się zniechęciło.
12. Które rejony Olsztyna wymagają pilnej rewitalizacji?
Wszystkie osiedla, by na każdym można było żyć. Niestety, nasze trawniki i skwery zamieniają się w parkingi. A nie da się żyć na parkingu, nie da się wychowywać dzieci na ulicy. Każde osiedle powinno mieć chociaż niewielki park, miejsce spotkań, taki inkubator życia społecznego i działalności kulturalnej. Nie zawsze musimy jechać do parku Centralnego czy nad Ukiel, by chwilę wypocząć. Chcąc pograć z dziećmi w piłkę, powinniśmy móc to zrobić w taki sposób, jak to kiedyś było możliwe.
13. Co lepsze: remont czy budowa nowego dworca głównego?
Uczestniczyłem w warsztatach organizowanych przez PKP i do dziś nie mogę zrozumieć, dlaczego kolejarze chcą nam zafundować kurnik zamiast funkcjonalnego dworca? Nikt nie potrafił pokazać ostatecznej koncepcji dworca. Jeśli nie chcą nam dać dworca na miarę XXI wieku, wybieram mniejsze zło, czyli odnowienie istniejącego.
14. Jak zrealizować pomysł poszerzenia granic miasta?
Pierwsze, co się ciśnie na usta, to "szybko"! Wielokrotnie w tej kadencji poruszałem temat współpracy na styku gmin. Jest ona tylko iluzoryczna i jakie są jej skutki, możemy każdego dnia oglądać na ul. Bartąskiej, gdy korkują się wyjazdy z miasta. Na papierze współpraca ma się świetnie, a w rzeczywistości nadal ludzie nie mają jak bezpiecznie dotrzeć do domu. Dziś trzeba zrobić bilans kosztów i zysków, trzeba kontynuować rozmowy z mieszkańcami. Olsztyn, inwestując w dojazdy do obwodnicy, powinien iść za ciosem, jesteśmy liderem województwa i potrzebujemy przestrzeni do rozwoju.
15. Jest pan szefem SLD w Olsztynie. W jakim stopniu wpadka, czyli brak rejestracji list SLD w dwóch okręgach wyborczych, wpływa na pana wizerunek jako kompetentnego polityka?
To potwierdza moją odpowiedzialność. Zapowiedziałem rezygnację z funkcji przewodniczącego SLD w Olsztynie. Wiele dobrego udało się przez te lata zrobić dla miasta i mieszkańców, jednak praca w drużynie wymaga odpowiedzialności i jeśli drużyna nie realizuje zadań tak jak trzeba, czasem trzeba zmienić selekcjonera.
Tak czy nie?
** Gdzie jest miejsce na lekcje religii?
W salach katechetycznych poza szkołą.
** Czy miasto powinno dofinansowywać programy in vitro?
Tak.
** Czy miasto powinno zwiększyć wydatki na funkcjonowanie klubu piłkarskiego Stomil?
Nie, dopóki nie wyjaśni się, na co poszły przekazane dotychczas miliony z budżetu miasta.
** Czy organizatorzy marszu równości w Olsztynie otrzymaliby patronat honorowy od pana jako prezydenta miasta?
Tak.
** Czy udzieliłby pan patronatu honorowego organizatorom Orszaku Trzech Króli?
Jeśli Abdul [odgrywający rolę jednego z króli - red.] będzie nadal w nich uczestniczył, to oczywiście, że tak.
** Czy rozwijać komunikację tramwajową?
Tak.
** Czy ograniczać wjazd samochodów prywatnych do centrum?
Tak, centrum to nie parking, centrum to serce miasta i powinno być przyjazną przestrzenią dla ludzi, a nie samochodów.
** Czy utrzymać priorytet transportu publicznego nad ruchem samochodowym?
Oczywiście, że tak. Transport publiczny powinien być najsprawniejszą formą komunikacji w mieście. Jest tak w innych miastach na świecie, więc nie widzę powodu, by w Olsztynie było inaczej.
** Czy miasto powinno się wycofać z projektu budowy nowej ciepłowni przy ul. Lubelskiej?
Nie.
** Czy zlikwidować straż miejską?
Nie, i jeszcze raz nie. Bez straży miejskiej wszystkie trawniki zamieniłyby się w błotne parkingi, nie można byłoby ani przejść, ani przejechać. Palono by w piecach odpadami.
** Czy jest pan za całorocznym zakazem parkowania na Rynku Starego Miasta?
Ruch pojazdów na starówce powinien być ograniczony.
** Czy wprowadzić strefę czystego transportu w centrum Olsztyna?
Jeśli nadal będzie się tak dramatycznie zwiększała liczba pojazdów w mieście, nie będziemy mieli innego wyjścia.
** Nowy stadion czy nowa Urania, co najpierw?
Dziś stawiam na Uranię.
** Czy brał pan udział w protestach w obronie Konstytucji RP?
Tak.
** Czy jest pan za zadrzewianiem Olsztyna i odtworzeniem alei drzew w Śródmieściu
Tak.
Czy jest pan za rozbudową Olsztyńskiego Roweru Miejskiego?
Tak.
1. Jakie są trzy najważniejsze obecnie zadania (wydatki) dla władz Olsztyna?
** Szkolnictwo, ** transport publiczny i ** pomoc społeczna. Dlatego chcę wprowadzić bezpłatną komunikację publiczną, by umożliwić mieszkańcom dojazd do pracy niezależnie od sytuacji finansowej. Pomoc społeczną należy zracjonalizować. To powinna być praca socjalna z konkretnym człowiekiem i rozwiązywanie jego problemów, a nie tylko wypełnianie formularzy. Ta pomoc ma być skuteczna i nawet nie zawsze chodzi o pomoc finansową. Stawiam też na jakość szkolnictwa, bo dzisiaj dużo jest liceów, ale nie przekłada się to na wynik edukacyjny. Może lepiej, kiedy będzie mniej liceów - dla wybitnych i olimpijczyków, a pozostałe szkoły nastawione będą na szkolnictwo zawodowe. Nie wszyscy muszą mieć maturę.
2. Największy sukces i największy błąd obecnego prezydenta?
Największym sukcesem jest to, że w cyfrach środki unijne dają miastu dobre miejsce w rankingach. Błąd to nieumiejętność przełożenia tego na komfort życia mieszkańców, a prezydent nie wykorzystuje pozycji kogoś, kto mógłby promować miasto na zewnątrz. Powinien też mocniej współpracować ze społecznością lokalną. Prezydent nie może bać się ludzi, a to największa słabość obecnego.
3. Czy w Olszynie jest miejsce na kolejną galerię handlową?
Nie. Chyba, że ktoś chciałby w ten sposób jeszcze bardziej zaszkodzić lokalnym przedsiębiorcom. Obecna proporcja jest wystarczająca, a i tak przyszłość leży w handlu internetowym.
4. Czy miasto powinno sfinansować budowę nowego stadionu?
Nie. Bez wątpienia odpowiednią drogą jest partnerstwo publiczno-prywatne, bo to jest biznes. Po drugie widzę w tym udział środków zewnętrznych i Ministerstwa Sportu plus wkład miasta. Prezydent powinien zbudować drużynę z przedstawicieli sił politycznych i biznesu, żeby sprawę ostatecznie załatwić.
5. Jak zachęcić studentów, żeby wrócili lub zostali w Olsztynie?
Studenci, którzy rozliczą PIT w Olsztynie, powinni na tym skorzystać. Musimy zbudować markę Olsztyna jako miasta, gdzie warto żyć i mieszkać. Zreformowane Towarzystwo Budownictwa Społecznego, podległe miastu, powinno ułatwiać młodym pozyskanie mieszkania.
6. Na czym powinna polegać współpraca miasta z UWM i czy obecnie wygląda ona dobrze?
Jesteśmy na siebie skazani. Z jednej strony Kortowo jest jednym z najpiękniejszych kampusów w Polsce, z drugiej miasto ma swoje atuty i możliwości, żeby zaproponować współdziałanie w kwestiach badawczych. Innowacje są słabym ogniwem. Widzę pola do działania w takich dziedzinach jak zarybianie jezior czy ochrona środowiska. Wszystkie wydziały, a szczególnie techniczne powinny współpracować z Olsztyńskim Parkiem Naukowo-Technologicznym.
7. Jak powinna wyglądać oferta kulturalna Olsztyna?
Nie mamy żadnego wydarzenia o renomie ogólnopolskiej. Kiedyś były to Spotkania Zamkowe "Śpiewajmy poezję" i wielu twórców zaczynało kariery na zamku w Olsztynie. Potrzebna jest nowa formuła. Potrzebny jest też nowy amfiteatr z zadaszeniem i widzę dla niego miejsce na Stadionie Leśnym. Byłoby to świetne miejsce dla imprez plenerowych.
8. Czy Olsztyn potrzebuje nowej instytucji kultury?
Chciałbym, żeby powstał u nas Teatr Tańca. Olsztyn był taneczną potęgą i chcę ją przywrócić. Poza tym planuję powołanie do życia muzeum miejskiego. Mówią o nim wszyscy, a nikt go nie realizuje. W efekcie świadomość o kulturze Warmii, przeszłości Olsztyna jest niemal zerowa.
9. Co pan sądzi o wprowadzeniu komunikacji tramwajowej w Olsztynie?
Pomysł jest dobry, ale musi być dopełniony autobusami, a jednocześnie trzeba zostawić miejsce na komunikację samochodów osobowych. To nie może być dominacja. Chciałbym ten system uzupełnić koleją miejską i podmiejską, bo szyny na Gutkowo to realna alternatywa dla innych środków transportu.
10. Kto jest w mieście faworyzowany: piesi czy kierowcy?
Dzisiaj nie piesi, nie kierowcy, ale głupota rządzi Olsztynem. Dzisiaj wszyscy są poszkodowani, bo wszyscy stoją w korkach. Na szczęście na skrzyżowaniach zaczęły się pojawiać pulsujące światła, czyli ktoś przejrzał na oczy.
11. Ile pieniędzy przeznaczyć na budżet obywatelski?
Tych pieniędzy musi być więcej, by każde osiedle miało realny pieniądz do wydania w przedziale 0,5-1 mln zł na swoje potrzeby jak chodnik czy kładka.
12. Które rejony Olsztyna wymagają pilnej rewitalizacji?
Bez wątpienia naszą bolączką jest Zatorze. Poza tym Śródmieście i starówka także powinny być wizytówkami, bo zwykle porządkowanie zaczyna się od miejsc najstarszych.
13. Co lepsze: remont czy budowa nowego dworca głównego?
Nie widzę potrzeby burzenia obecnego, ale jego dobrego wyremontowania. Pytanie, jaki ma to być dworzec, jakiej wielkości i standardu.
14. Jak zrealizować pomysł poszerzenia granic miasta?
Czy ktoś zrobił remanent, by zobaczyć, ile mamy miejsca na zabudowę typu plomby czy zagospodarowanie terenów niezagospodarowanych? Przykładem tereny przy ul. Mochnackiego. Jest ich cała masa! A my szukamy nowych terenów poza miastem, kiedy Olsztyn jest ciągle "dziurawy". Szukajmy drogi do aglomeracji, a nie awantur z sąsiadami.
15. W jaki sposób likwidacja straży miejskiej, co pan popiera, ma poprawić bezpieczeństwo i porządek w mieście?
Trzeba zwiększyć prestiż strażników miejskich i możliwości ich działania. Dzisiaj są kimś między ochroną a policją. Tymczasem policja ma problemy kadrowe, więc otrzymałaby szansę na wzmocnienie kadrowego. Strażnicy powinni odgrywać rolę dzielnicowych. To jest ucywilizowanie systemu. Od mandatów za psie kupy są natomiast inspektorzy ochrony środowiska.
Tak czy nie?
** Gdzie jest miejsce na lekcje religii?
W szkole.
** Czy miasto powinno dofinansowywać programy in vitro?
Referendum powinno o tym zdecydować.
** Czy miasto powinno zwiększyć wydatki na funkcjonowanie klubu piłkarskiego Stomil?
Tak, i je kontrolować.
** Czy organizatorzy marszu równości w Olsztynie otrzymaliby patronat honorowy od pana jako prezydenta miasta?
Nie.
** Czy udzieliłby pan patronatu honorowego organizatorom Orszaku Trzech Króli?
Tak.
** Czy rozwijać komunikację tramwajową?
Tak
** Czy ograniczać wjazd samochodów prywatnych do centrum?
Tak.
** Czy utrzymać priorytet transportu publicznego nad ruchem samochodowym?
Tak.
** Czy miasto powinno się wycofać z projektu budowy nowej ciepłowni przy ul. Lubelskiej?
Tak.
** Czy zlikwidować straż miejską?
Tak
** Czy jest pan za całorocznym zakazem parkowania na Rynku Starego Miasta?
Nie.
** Czy wprowadzić strefę czystego transportu w centrum Olsztyna?
Tak, po budowie parkingów Park and Ride.
** Nowy stadion czy nowa Urania, co najpierw?
Urania.
** Czy brał pan udział w protestach w obronie Konstytucji RP?
Nie.
** Czy jest pan za zadrzewianiem Olsztyna i odtworzeniem alei drzew w Śródmieściu?
Tak.
Czy jest pan za rozbudową Olsztyńskiego Roweru Miejskiego?
Tak.
Wszystkie komentarze